perjantai 14. huhtikuuta 2017

20 saker jag är bra på

I januari publicerade jag inlägget 20 saker jag inte kan med inspiration från andra finlandssvenska bloggare. Sedan dess har tanken om att skriva en liknande lista, men med 20 saker jag är bra på istället, funnits i bakhuvudet. Men det är inte förrän nu jag fått skrapat ihop tillräckligt med material till det inlägget. Låt mig därför till näst presentera min lista med saker jag är bra på.

1. Hålla tider. Jag kommer typ aldrig för sent någonstans utan är istället 2-15 minuter innan utsatt tid på överenskommen plats. Tidspessimisten här hej alltså!

2. Lokalsinne. Jag har lätt för att navigera mig fram på okända platser. Jag har ett tankesystem om att sätta en viktig plats (t.ex. tågstationen) på minnet när jag är på ett nytt ställe för att senare hitta tillbaka till denna plats från där jag befinner mig just då (t.ex. ett köpcentrum). Detta är ett tankesystem som är svårt att förklara, men som jag vet att fungerar för mig.

3. Baka. Jag tycker om att baka och är rätt bra på det också om jag får säga det själv.

4. Laga mat. Allt som oftast tycker jag att det är roligt att laga mat och jag är bra på att komponera ihop goda maträtter utan recept.

5. Hålla ordning. Trots att jag är bra på att hålla ordning lever jag ändå största delen av tiden i ett ordnat kaos. Men när jag sedan ska söka fram något vet jag exakt var jag ska leta och hittar det också där.

6. Vara kreativ. När det kommer till att slöjda har jag lätt för att vara kreativ och har alltid idéer till nya projekt jag skulle vilja förverkliga. Jag skulle vilja påstå att jag även i övriga livet är kreativ i form av att bland annat hitta nya användningsändamål för produkter, som tjänat klart i sitt ursprungliga syfte.

7. Njuta av mitt eget sällskap. Jag har sagt det förr och jag säger det igen; med jämna mellanrum behöver jag egentid utan några som helst krav på mig själv och har därför också lätt för att njuta av mitt eget sällskap.

8. Modig. De senaste åren har jag flera gånger fått höra att jag är modig, men inte fattat själv varför. Sist och slutligen har jag själv också börjat inse att jag faktiskt är modig. Helt övertygad är jag dock inte än.

9. Slutföra det jag påbörjat. Har jag satt igång ett nytt projekt ser jag också till att slutföra det. Låt arbetsprocessen sedan ta en vecka eller ett år, men klart ska projektet bli i något skede.

10. Pålitlig. Har jag lovat något så håller jag det också.

11. Ha ett dåligt morgonhumör. Jag kan inte skryta med mitt morgonhumör då det helt enkelt inte är bra. Med andra ord är det bäst att låta vara mig ifred på morgonen. Jag får helt enkelt en bättre start på dagen när jag får börja den i lugn och ro utan att behöva prata desto mera med någon.

12. Säga va? Det här är ett sjukt störande beteende jag mer än gärna jobbar bort, för trots att jag ofta hör vad den andra säger till mig svarar jag automatiskt va?

13. Veta vad jag vill. Jag vet vad jag vill med livet, skolan, karriären, relationer, osv. Det kanske heter målmedveten så där officiellt?

14. Läsa av stämningen i en grupp/hos en person. Det här är något av de första sakerna jag automatiskt gör i en, för mig, ny grupp eller när jag träffar en ny person. Ofta agerar jag också enligt den stämning jag läst av. Det här kan vara både en bra och dålig egenskap.

15. Ta kritk personligt. Jag tar tyvärr kritik ofta personligt, vilket jag inte borde för ofta handlar denna kritik om vad jag gjort och inte om den jag är.

16. Ta ansvar för mig själv. Att ta ansvar för mig själv är något som alltid kommit naturligt för mig. Det är med andra ord sällan någon annan behöver reda ut det kaos jag ställt till med, utan det reder jag ut själv. Å andra sidan brukar det här leda till att jag har svårt för att fråga om hjälp när det faktiskt skulle finnas skäl till att göra det.

17. Göra mitt bästa. Både i skolan och på jobbet vill jag göra mitt bästa och känna att jag inte kunde ha presterat bättre än vad jag gjorde. Ibland går det dock överstyr och jag sätter för stora krav på mig själv.

18. Sticka bassockor. De senste åren har jag lärt mig att sticka bassockor utan hjälp och resultatet blir jämnt och fint.

19. Avläsa diagrammet till mormorsrutor. Det här kunde jag inte innan jag påbörjade min slöjdlärarutbildning, men nu kan jag det på grund av det otaliga antalet mormorsrutor jag virkat de senaste åren.

20. Vara tacksam. Jag har lätt för att vara tacksam för det mesta som hänt och händer mig i mitt liv samt att lära mig något av dessa händelser.

Vilka 20 saker är du bra på?

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti