tiistai 18. huhtikuuta 2017

2. Efter festen

I mars läste jag ut andra boken för året, vilket också innebär att det är dags för årets andra bokrecension här på bloggen. Den boken jag läste ut i mars var...

Efter festen
Lisa Jewell
2010

Jem och Ralph har nyligen fått sitt andra barn, en son, och livet som tvåbarnsföräldrar är allt annat än enkelt. Jem längtar efter en mera händelserik tillvaro än den hon har som hemmamamma samtidigt som hon blickar tillbaka på hur hennes och Ralphs relation såg ut för elva år sedan när de precis hade blivit tillsammans. Ralph har däremot svårt att acceptera livet som tvåbarnsförälder och drar sig därför undan till sin ateljé allt mer för att jobba, vilket innebär att hans sambo måste bära det största ansvaret för både hemmet och barnen. När en gammal vän hör av sig till Ralph och bjuder in honom för att hälsa på i Kalifornien flyr Ralph mer än gärna livet hemma i London. Veckan som Jem och Ralph är ifrån varandra får båda att tänka till om tillvaron tillsammans och hur de vill ha det. När Ralph sedan kommer hem igen är inte mycket sig likt längre.

Efter festen visade sig vara en läsvärd bok när jag väl kom in i handlingen, trots att jag inte kan påstå att boken är den bästa jag läst. Mycket handlar om att jag själv inte är förälder än och därför inte kan relatera så bra till hur småbarnslivet faktiskt är, medan jag tror att flera scenarion ur boken faktiskt kan appliceras på det verkliga småbarnslivet. Därför tror jag att föräldrar, som läser denna bok, kan känna igen sig i mycket av det som beskrivs. Att hitta tid för sin partner utöver det delade föräldraskapet, den ständiga tröttheten och att älska sina barn villkorslöst trots att de kan driva en till vansinne ibland är några av de faktorer jag tror föräldrar kan känna igen sig i, trots att händelserna i boken ibland är dragna till sin spets. Jag gillar Jewells sätt att skriva och uttrycka sig i och med att hon gör det på ett så lättsamt och stillsamt sätt, men även med inslag av humor. Det gör att hennes texter är gripbara och lätta att läsa och ta till sig.

Efter festen av Lisa Jewell är med andra ord en bok jag kan rekommendera andra att läsa. Boken är ändå en av de bättre böckerna jag läst, trots att den inte är den bästa. Jag ger boken fyra av fem möjliga stjärnor och vill därmed avsluta inlägget med ett citat från boken, som jag tycker beskriver livets föränderlighet så bra.

"Men jag hade glömt. Glömt vad alltihop handlade om. Vad vi handlade om. Och sedan mindes jag, och det blev så enkelt: vi handlar om oss. Bara ... oss. Och förut betydde det en sak, och nu betyder det något helt annat. Oss betyder våra barn och våra karriärer. Oss betyder att vi accepterar att vi inte alltid kommer att vara likadana och att ibland kommer vi att vara lyckliga och ibland kommer vi inte att vara det, och att man inte kan titta på ett enda år för sig, för någon gång när vi ser tillbaka på hela den väldiga glittrande vidden av vårt förhållande kommer ett år att vara som en ytterst liten prick av ingenting och vi kommer att undra vad vi bråkade om."

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti