tiistai 7. maaliskuuta 2017

Yogasockor

Med jämna mellanrum är det skäl att utmana sig själv på något sätt när det kommer till att tillverka olika slöjdalster. Utmaningen kan handla om att sy ett mer avancerat plagg än tidigare, virka något man aldrig virkat tidigare, mönstersticka ett par sockor eller något helt annat. Nyligen antog även jag en utmaning i stickväg, om än det var en enklare sådan. Jag tog mig nämligen tiden att sticka ett par yogasockor.


Strax efter nyår råkade jag hitta mönstret till yogasockorna i en mönstertidning i en garnbutik i Rovaniemi. Det lät som ett intressant och utmanande stickprojekt så jag köpte med mig hem både mönster och garn, men det tog ända till februari förrän jag kom mig för att påbörja stickningen.

Garnet jag använde till sockorna var av märket Opal. Det gick åt cirka 1,5 nystan och då stickade jag med tredubbelt garn. Enligt mönstret skulle man använda sig av strumpstickor nummer 5,5 men i och med att jag stickar ganska spänt använde jag istället 6 mm tjocka strumpstickor.


I slutändan var mönstret lättare att följa än jag trodde och modellen på sockorna var dessutom superenkel. Med andra ord är yogasockor inget avancerat projekt, trots att jag trodde det till en början. Nu är det bara att vänta på rätt tillfälle att inviga mitt första par yogasockor!

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti