lauantai 18. maaliskuuta 2017

#ekofasta

Fredag betyder i vanliga fall bloggdag, men igårkväll var jag så pass mörbultad mentalt att jag inte orkade. Allt slit med skolarbetena tidigare i veckan tog ut sin rätt och jag bestämde mig för att bara ladda batterierna under kvällen istället för att producera ännu en text i form av ett blogginlägg. Nya tag idag då med en lista som tangerar den pågående ekofastan. Vill ni läsa mer om ekofastan gör ni det enkelt HÄR.

1. När har du senast undivikit att köpa något nytt och hittat på en annan lösning istället?
Tidigare i vintras då jag skulle sticka mina yogasockor, men även den tubhalsduk jag håller på med för tillfället, hade jag inte lämpliga stickstickor till projekten hemma. Först tänkte jag köpa nytt, men lånade rätt stickstickor från skolan istället. 

2. Vad köpte du nytt senast? Varför?
Underkläder på grund av att jag behövde både förnya och fylla på min garderob på den fronten. Sedan köpte jag tyg till ett skolprojekt för att komma framåt med slöjdandet.

3. Du har köpfasta men behöver skaffa en gåva, vad gör du? Är det okej att ge något begagnat i gåva?
Jag har aldrig tänkt tanken om att ge något begagnat i gåva om jag ska vara ärlig. Men när jag tänker efter ser jag inget hinder till att inte kunna göra det, så länge det är en hel och ren produkt man ger bort.

4. Vad har du lånat senast? Har du redan lämnat tillbaka det?
Strumpstickor, rundstickor och böcker. Strumpstickorna är returnerade till skolan och största delen av böckerna till biblioteket. Resten returneras efter hand att de uppfyllt sin funktion hemma hos mig.

5. Brukar du gå på loppis? Vilket är ditt favoritloppis?
Det är sällan jag går på loppis, men ibland händer det. Vissa gånger har jag till och med gjort riktigt bra fynd. Mina favoritloppisar är Röda Korsets loppis i Vasa och Emmaus i Mariehamn.

6. Vad reparerade du senast? Reparerade du själv eller förde du det till någon professionell?
Jag lappade själv ett klädesplagg med hål i. Jag försöker reparera det mesta själv, men inser jag att jag inte fixar reparationen själv för jag det till någon professionell för tillfixning.

7. Äger du något tillsammans med någon annan? En bil, båt, gräsklippare eller kaffeservis?
Både ja och nej beroende på hur man ser på saken. En del av mina möbler är egentligen inte mina, men jag får ha och använda dem i och med att de rätta ägarna inte behöver dem. Exempelvis mitt köksbord med tillhörande stolar är min mammas och tvättmaskinen min mosters, så någon slags delägande kan man säkert prata om.

8. Många vill leva minimalistiskt. Blir du lycklig av att ha mer eller mindre grejer?
Jag blir lyckligare av mindre grejer och vill gärna leva minimalistiskt. Mycket grejer gör mig bara stressad.

9. Vad har du senast medvetet rensat ut från ditt hem? Hur gjorde du dig av med det?
Jag städade mitt badrumsskåp och skåpet med torrvaror och rensade ur sådant som blivit gammalt. Jag sorterade avfallet enligt bästa förmåga, men jag garanterar inte att jag sorterade allt rätt.

10. Slutligen, vad är ditt bästa återanvändningstips?
Jag hade något riktigt bra tips på lager tidigare i veckan, men jag kan för allt i världen inte komma ihåg vad det var nu. Ett tips är iaf att återanvända plastaskar, som ursprungligen innehållit mat och som man köpt hem från matbutiken. Förvara bär, mat eller varför inte knappar i dem istället för att köpa nya askar för samma behov. 

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti