tiistai 21. helmikuuta 2017

Virkade pannlappar


Då var det dags att dokumentera årets andra avslutade slöjdprojekt, som består av sex virkade pannlappar. Det egentliga grovjobbet gjorde jag redan under fjolåret, medan slutfinishen fixades för någon vecka sedan. Slutfinishen bestod av att virka det sista på pannlapparna samt fästa de trådar jag ännu inte fäst.


Pannlapparna är egentligen en typ av mormorsrutor och mönstret till dem hittade jag för ganska länge sedan på Pinterest. Varje pannlapp består av två mormorsrutor, vilka är ihopvirkade, och varje ruta är tio varv stort. Jag insåg att nio varv hade räckt gott och väl, för pannlapparna blev aningen för stora med de tio virkade varven. Värmen från heta ugnsplåtar och kastruller håller de hursomhelst borta. Materialet jag använde var Novitas Sju bröder-garn och virknålen var i storleken 4.



Använder man restgarner får man freestyla ibland med färgerna så att garnet räcker till så långt som möjligt.
- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti