tiistai 7. helmikuuta 2017

En januarisummering

Jag har gått av och an och funderat på hur och om jag ska sammanfatta januarimånad på något sätt i bloggen. Jag har dock inte vetat riktigt hur och de förslag som jag trots allt haft har känts omotiverade. Förra veckan råkade jag sedan komma in på Fina Christinas blogg och såg att hon sammanfattat sitt januari med en lista, som ni hittar här. Ett smart upplägg, tänkte jag och var så fräck att jag snodde hennes lista och fyllde i den själv också. På så sätt får jag äntligen sammanfattat mitt januari på ett, för mig, motiverande sätt.

Januaris viktigaste händelser:
I början av månaden blev det ett besök till Rovaniemi tillsammans med familjen. Under våra dagar uppe i norr hann vi besöka bland annat mormors grav och några släktingar, vilket stillade min största saknad till stället. Andra veckan i januari började även skolan igen efter ett långt jullov, vilket gav mig blandade känslor. Sista lördagen i januari var det sedan också dags för Slöjdfestival till havs och som slöjdlärarstuderande fick vi äntligen visa upp det vi så länge planerat och förberett för evenemanget. Till råga på allt fick jag även fixat jobb till sommaren.

Januaris viktigaste tankar:
Jag har nog inte kommit någon vart med mina tankar i januari, utan det har mestadels bara varit flum. Andra halvan av månaden har jag haft en liten "livskris" där jag ifrågasatt det mesta i mitt liv och min vardag. Jag har gått och funderat på frågorna nedan bland många andra och vart de slutligen tar mig vet jag inte, om de överhuvudtaget tar mig någonstans.

  • Var står jag just nu i mitt liv? Varför?
  • Vart är jag på väg? Varför?
  • Vart vill jag vara på väg i mitt liv? Varför?
  • Hur ser mina relationer till andra människor ut? Varför?
  • Vilka är mina fritidsintressen? Varför?

Januaris känsla:
Känslomässigt har januarimånad varit en berg- och dalbana, vilket till stor del har med ovanstående punkt att göra. Det har varit glädje och skratt blandat med besvikelse, frustration och irritation. Allt i en enda soppa helt enkelt. Den övergripande känslan för januari har mestadels ändå varit lågmäldhet och brist på motivation.

Januaris in:
Jag översteg min budget i januari ganska rejält i och med att det bland annat blev en ny telefon och nya tekoppar. Får skärpa mig vad gäller pengar nu i februari.

Januaris ut:
Inget blev sålt, men småningom ska jag börja städa ur mina skåp och sälja eller skänka bort det som går.

Januaris musik:

Januaris bästa bild:


En bild från Sliperiet i Umeå från sista lördagen i januari. Inspirerande, motiverande och givande är orden jag förknippar med denna bild.

Januaris lästa böcker:

Januaris handarbeten:
Det blev en stickad mössa och så kom jag också bra framåt med vävningen i skolan. Jag ska blogga om båda projekten tids nog.

Januaris köksinspiration:
Köksinspirationen i januari bestod av pizzabak en av de första dagarna i Vasa efter jullovet och denna gång lyckades jag ovanligt bra med baket.

Januaris träning:

Det blev en del i träningspass i januari i form av bland annat promenader, simning och yoga. Det känns som om jag sakta börjat få rutin på träningen, men ännu ska jag ändå inte ropa hej!

Januaris favoritinlägg:

Emme - Art & Design: En ny ålänningens sång

Summan av kardemumman är att januari har givit en del, men tagit nästan ännu mera. Det mesta har nämligen känts motigt och obekvämt. Inte den bästa starten på ett nytt år alltså om jag får säga det själv, trots en del ljusglimtar. Hoppas därmed att februari blir en lite jämnare månad på flera olika plan och att jag får ordning på mina tankar.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti