tiistai 28. helmikuuta 2017

Den vävda filten

Just nu råkar jag ha flera inlägg på lager vad gäller att dokumentera färdiga slöjdprojekt, så även idag. Ännu nästa vecka kommer jag att publicera ett slöjdalster-inlägg, men sedan blir det paus med det en tid.


Denna gång har jag vävt klart en filt, som hör till förra höstens vävkurs i skolan. Med andra ord påbörjade jag arbetet med filten redan under hösten och gjorde mycket av det som skulle göras då, men blev ändå inte klar. Efter jullovet fortsatte jag med mitt vävprojekt och fick färdigställt både väven och de skriftliga uppgifterna i anslutning till den för någon vecka sedan.

Som grundbindning i min filt hade jag liksidig kypert. Materialet jag använt i både ränningen och inslaget är Maija-garn (85 % ylle, 15 % polyamid) och den slutliga materialåtgången blev cirka 20 nystan. Materialkostnaden uppgick därmed till 80 euro. Det är med andra ord inte frågan om någon billig filt om jag skulle välja att sälja den på grund av att alla timmar jag lagt ner på vävningen ännu fattas. Jag har dock inte räknat hur många timmar jag lagt ner på projektet, men sjukt många är det hur som helst.

Jag råkade både solva och skeda fel på ett par ställen och det syns tyvärr i den färdiga produkten. Jag var dock för lat för att rätta till dessa fel, men är ändå supernöjd med min filt!

Måtten för filten är 139x125 cm

- Matilda

2 kommenttia: