tiistai 14. helmikuuta 2017

Årets första slöjdprojekt - en mössa

Ofta när jag tittar tillbaka på vad jag gjort i hantverksväg tänker jag att det inte blivit gjort så mycket under exempelvis det senaste halvåret. Därför tänkte jag införa en ny tradition på bloggen, nämligen att kort dokumentera alla slöjdprojekt i ett eget inlägg vartefter jag färdigställt projekten. På så sätt är det lättare att i efterhand se tillbaka på och minnas allt jag faktiskt gjort. Låt mig därför presentera årets första färdiga slöjdalster.


Det första färdigställda slöjdprojektet för året är alltså en stickad mössa. Garnet jag använt till mössan är Merino Cotton (50 % superwash ylle, 50 % bomull) från Hjertegarn och strumpstickor nummer 3,5. Först stickade jag resår (1r, 1a) cirka fem centimeter innan jag övergick till själva mönsterstickningen, som var väldigt enkel. Trots att mönstret inte skiljer sig nämnvärt från resårstickningen ger det ett fint helhetsintryck. Garnåtgången var cirka ett och ett halvt nystan.

Under stickningens gång blev det några små missar, men dessa märker man som tur inte om man inte tittar riktigt noga på mössan. Trots missarna är jag ändå nöjd med mössan och tanken är att den småningom ska få sällskap av en tubhalsduk i samma garn och mönster.


- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti