perjantai 3. helmikuuta 2017

1. Yoga med Malin

Jag har under några års tid haft en läsutmaning, som gått ut på att läsa 12 skönlitterära böcker per år. Även i år har jag antagit samma läsutmaning, men det som jag kommer göra annorlunda från de tidigare läsutmaningarna är att jag denna gång tänker skriva en kort recension av varje bok på bloggen efter att jag läst ut boken. I veckan har jag då läst ut första boken för i år och därmed är det också dags för första bokrecensionen.

Yoga med Malin
Malin Berghagen
2012


Årets första lästa bok är Yoga med Malin av Malin Berghagen. Jag skulle klassa den som delvis skönlitterär, delvis självbiografisk. Yoga med Malin handlar om Malins första möte med yogan som 30+-åring och hur yogan sedan dess hjälpt henne vidare i livet genom att vara en ögonöppnare på många olika sätt. Med tiden har yogan även kommit att bli en naturlig och viktig del av Malins liv. Samtidigt som yogan går som en röd tråd genom boken vävs även Malins hela livshistoria in i den övriga texten, vilket ger ett större perspektiv på det hela.

Jag fastnade direkt för denna bok och hade jag haft tiden hade jag sträckläst hela boken på en kväll. Det var intressant, givande, gripande och inspirerande läsning från första till sista sidan och dessutom var den lättläst. Med jämna mellanrum kände jag också igen mig i den livshistoria jag fick ta del av. I boken skriver Malin även något i stil med att yogan hjälper en att få kontakt med sina inre känslor och drömmar, vilka en tidigare tryckt undan. Trots att jag fortfarande räknar mig som nybörjare vad gäller yogan, känner jag igen mig i tankesättet om att yogan manar fram de delvis undertryckta känslorna och drömmarna på gott och ont.

Yoga med Malin är helt enkelt en bok jag gärna skulle ha i den egna bokhyllan, för att kunna läsa den om och om igen när jag känner att jag behöver ny, positiv energi. Dessutom är bilderna i boken ofantligt fina och harmoniska. Jag ger Malin Berghagens bok helt klart fem stjärnor av fem möjliga.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti