tiistai 10. tammikuuta 2017

The jullovet

Inlägget som uteblev dagen före julafton, pga teknikstrul, får ni ta del av idag istället i en omarbetad version. Som rubriken redan berättar blir det en kort genomgång av jullovet som kom och gick. Det är bara att konstatera i år igen att jullovet är mycket välkommet när det väl kommer, men att det är lika trevligt när det äntligen är över någon vecka senare.




Under julveckan bakades det mesta av julens bakverk. Allt gick dock inte som på Strömsö när pepparkakorna gräddades, men som tur var smakade de desto bättre.


När jag städade mitt rum hittade jag i en låda båtbiljetterna från min tid i Mariehamn. Nostalgi.


Promenader i skymningen i mina hemtrakter.



Jag gav bort egengjorda julklappar i år igen...


...och denna gång paketerades de i påsar istället för presentpapper.


Juldagen bjöd en av de vackraste julkonserterna i mannaminne.


När julpyntet verkligen hittar sin rätta plats. Dessa tomtar passade så bra på trälådan i mitt rum.


I mellandagarna stod kandidatarbete och läroplansläsning på schemat.


Nyåret firades in med att bland annat stöpa tenn.


På nyårsdagen körde min familj upp till Rovaniemi. Under våra dagar i Lappland hann vi gå på café och om det är något som påminner mig om Rovaniemi är det kampanisu-bullen.


Vi besökte även mormors grav.


Jag och far min kom fram till att den enda hoppbacken vi hade vågat oss upp i vid Ounasvaara skidcentrum var den allra minsta, som finns nere till vänster i bilden.


På hemvägen från Rovaniemi blev det paus i Kemi för att hälsa på några släktingar, som jag inte sett på cirka 13 år. Jag fick än en gång höra att jag liknar min mamma till utseendet.



På trettondagen sa jag adjö till familjen och Nabba och åkte iväg till Vasa för en ny termin.


Min blomma verkar i alla fall ha saknat mig under jullovet... Sista jullovshelgen spenderade jag alltså i Vasa för mig själv och det var mer än behövligt. Intensivt umgänge med familjen i all ära, men ibland behövs det också egentid för att ladda batterierna ordentligt.

Igår började då en ny termin och jag känner mig måttligt taggad. Å ena sidan ska det bli skönt att komma tillbaka till vardagen och rutinerna igen samtidigt som jag är rädd att den annalkande vårterminen ska bli lika tung och stressig som senaste vårterminen var. Jag tror dock att min stresshanteringsförmåga och förmågan att planera vardagen har utvecklats till det bättre den senaste tiden och att det kommer att underlätta min vår. Med det sagt så lägger jag jullovet nu bakom mig och tittar framåt på det som komma skall.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti