perjantai 6. tammikuuta 2017

Mina mål för 2017

2016 har på det stora hela varit ett bra, harmoniskt  och balanserat år, trots en del upp- och nedgångar. Jag har fått ordning på flera gamla hjärnspöken, växt som person och varit relativt nöjd med den vardag och det liv jag levt. Året som gått har med andra ord både tagit och givit. Därför känner jag mig mer än redo att säga adjö till 2016 och välkomna 2017 med ett öppet och nyfiket sinne. Jag har på känn att 2017 kan komma att bli förändringarnas år med tanke på allt jag gått och funderat på de senaste månaderna. Här nedan har jag samlat de flesta av mina tankar, mål och önskningar för det kommande året.

Skolan.
- kandidatexamen klart
- påbörja gradun

Mitt kandidatarbete ska jag skriva klart i vår för att kunna lägga den delen av studierna bakom mig. Därefter kommer jag att fokusera fullt ut på graduskrivandet. Trots att kandidatarbetet är på hälft kommer jag att påbörja arbetet med gradun i vår i någon mån.

Hälsa.
- förbättra den fysiska hälsan
- yoga/meditation/dagbok
- bra matrytm med hälsosam mat
- sockerfritt och vegetariskt
- bra dygnsrytm med fasta rutiner

Jag känner mig inte nöjd med min fysiska hälsa för tillfället och kommer därför att under 2017 fokusera på att förbättra min kondition och få ordning på mina matvanor, men också hitta en bra dygnsrytm med fasta rutiner. Dessa mål kommer jag att gå närmare in på i ett skilt inlägg.

Avklara slöjdprojekt.
- måla pinnstolar
- måla betongkrukor
- virkad babyfilt
- korsstygnsarbete (x2)
- huppari
- ljus
- gipsprojekt
- inreda utebastun

Som vanligt har jag flera halvfärdiga slöjdprojekt på gång och under det kommande året vill jag få klart så många av de ovan nämnda projekten som möjligt. Några nya, egna slöjdprojekt vill jag ogärna påbörja innan de flesta halvfärdiga är klara. Jag hoppas också att jag inte hittar några bortglömda, halvfärdiga syprojekt ur någon gömma under 2017, vilket jag gjorde i början av fjolåret.

Bloggen.
- egen domän
- ny header
- enkel & tilltalande layout
- kategorisera inläggen klart
- regelbunden uppdatering
- delvis nischat innehåll

Bloggen ska också få sig en uppfräschning, som jag delvis redan börjat med, under fjolåret. Vad och hur jag tänkt det hela kommer jag att ta upp i ett eget inlägg.

Hållbar utveckling.
- rensa ur alla skåp och sälja/skänka bort det som går
- sträva efter en materialistiskt minimalistisk livsstil
- under 3 månaders tid inte köpa några nya saker utöver det mest livsnödvändiga såsom mat, mediciner, hygienartiklar och bussbiljetter. Behövs det något annat köps det secondhand, lånas eller skapas själv. (Inspirerad av minmalisterna.se)

Jag kände starkt att jag i år ville ha med några mål som berör hållbar utveckling på ett eller annat sätt. Efter många och långa funderingar kom jag fram till målen ovan och känner redan att de är väldigt mycket jag.

Övrigt.
- gå 8 km i ett sträck
- cykla 30 km
- läsa 12 böcker
- renskriva recepten och mappa dem
- hemligt skrivprojekt

Den sista kategorin av mål har jag valt att kalla "övrigt" då jag inte kunde placera dem i någon annan kategori. Promenaden och cyklingen är två rutter i mina hemtrakter, vilka jag redan länge tänkt genomföra, men som bara inte blivit av. Det kommande året vill jag kunna pricka av dem en gång för alla.

"If you want 2017 to be your year;
Don't sit on the couch and wait for it.
Go out. Make a change. Smile more.
Be excited. Do new things.
Throw away what you've been cluttering.
Unfollow negative people on social media.
Go to bed early. Wake up early.
Be fierce. Don't gossip. Show more gratitude.
Do things that challenge you. Be brave."

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti