perjantai 13. tammikuuta 2017

Kost- och träningsmålen 2017

För en vecka sedan skrev jag ett inlägg om mina mål för 2017. Då lovade jag också att skriva ett skilt, fördjupat inlägg om de mål som tangerade hälsa och det tänkte jag bjuda på idag.

- förbättra den fysiska hälsan

Under 2017 kommer jag att fokusera på att förbättra min fysiska hälsa på grund av att jag inte är nöjd med den kondition jag har idag. Jag siktar på att få in fyra träningspass per vecka. Målet är yoga, gym+simning och två intervallpass. Till en början tänker jag dock endast fokusera på att få in fyra träningspass per vecka oberoende innehåll. När jag fått in rytmen flyttar jag fokus på träningspassens innehåll.

- yoga/meditation/dagbok

Som jag nämnde ovan kommer jag att gå på ett lett yogapass per vecka, men att även ta sig tiden att yoga eller meditera på egen hand är något jag hoppas på att få in i min vardag. Jag vet nämligen med mig att yogan gör så mycket gott för både kropp och knopp. Den stretchar kroppen och rensar tankarna. Att skriva dagbok rensar ytterligare tankar och att utöva dessa saker oftare än jag gör nu skulle med all sannolikhet bara göra gott för min kropp, mitt sinne och min kaoshjärna.

- bra måltidsrytm med hälsosam mat
- sockerfritt och vegetariskt

Jag brukar ha en tendens att dra ut på mina mattider och ha för långa mellanrum mellan måltiderna. Ibland kan jag till och med glömma bort att äta. En gång i höstas åt jag, hör och häpna, middag halv tio på kvällen. Inte okej. Som ni kanske förstår, behöver jag få ordning och reda på min måltidsrytm och därmed börja äta på ungefär samma tider varje dag. Jag har också flera gånger tänkt att det vore kul att prova på att fasta, så jag kör all in på det i samma veva. 16/8 är den form av fasta jag kommer att testa på och det innebär att jag fastar 16 timmar i dygnet och äter som vanligt under 8 timmar. Jag har även tänkt fortsätta på min sockerfria och vegetariska matlinje, men som vanligt kommer jag inte att vara 100 procent strikt med detta utan är nöjd om jag äter bra 80-90 procent av tiden.

- bra dygnsrytm med fasta rutiner

Jag har samma dilemma med dygnsrytmen som med måltidsrytmen, vilket innebär att den ibland är upp och nervänd. Därför behöver jag få ordning på min dygnsrytm också. Att stiga upp och gå och lägga mig ungefär samma tid varje dag, ha  någorlunda fasta tider för att göra skolarbeten, träna, ha fritid, osv. Jag menar inte att vardagen ska vara totalt inrutat, men att ha några fasta tider att utgå från skulle inte skada.

Det är en hel del att bita i, men inte omöjligt om jag säger som så. Jag kommer nämligen inte att fokusera på alla mål åt gången, utan tar det i mindre etapper och bygger på vartefter med mera. Jag har också funderat mycket på hur jag ska följa upp mina hälsomål, för att inte glömma bort var jag en gång började. Till en början funderade jag på att instagramma om progressionen med hälsomålen, men insåg att det inte är min grej. Jag känner mig helt enkelt för gammal för hela instagrambubblan. Istället kommer jag att följa upp målen med hjälp av konkretare vikt-, midjemått-, kost- och träningsmål samt privata anteckningar. Vill jag dela med mig av något på vägen gör jag det här på bloggen.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti