perjantai 27. tammikuuta 2017

Bloggen då, nu och sen

De senaste månaderna har jag satt en del tankekraft på bloggen och mitt bloggande. Jag har funderat på hur mitt bloggande har sett ut förut, hur det ser ut idag och hur jag vill att det ska se ut i framtiden. Med andra ord har jag sett över både innehållet och layouten i bloggen.

När jag började blogga 2012 var mina texter ostrukturerade, oinspirerande och delvis tråkiga. Dessutom kunde jag behandla flera ämnen i ett och samma stycke. Samtidigt tyckte jag att det var kul och inspirerande att få skriva blogg. Sedan starten har jag alltså utvecklats i mitt skrivande och mina texter är mycket mera strukturerade och genomtänkta än förut. Det jag dock delvis saknar från den första tiden med blogg är den där glädjen och inspirationen jag kände för att blogga då. Visst finns den kvar ännu i någon form, men det är specifikt de där känslorna jag hade i början jag vill komma åt. Jag vill att glädje, inspiration och äkta ska vara ledorden för mitt bloggande framöver. 

Under senaste hösten hade jag också planer på att nischa innehållet i bloggen, men det kommer jag inte att göra. Att nischa innehållet känns så begränsande och att jag då måste satsa så mycket på att få till bra och varierande texter. Det sista jag vill är att känna en press och stress över att blogga. Trots att jag inte kommer att nischa innehållet har jag dock funderat på några ledord som kunde genomsyra bloggens innehåll till viss del. 

Jag har också sett över bloggens layout och under hösten, men även nu i januari, gjort en del ändringar i den. En ny header ska ännu fixas, någon bild här och där bytas ut och presentationstexterna ses över. Sedan är jag nöjd med  bloggens layout i och med att det då är precis så där avskalat och enkelt som jag vill ha det. 

Trots att bloggen kommer att fortsätta ungefär som förut och också gå under samma namn som förut, har jag även funderat på att fixa ny bloggadress. Frågan är bara den att hittar läsarna till bloggen trots ny adress?

Summan av kardemumman är att jag vill att mitt skrivande ska genomsyras av orden glädje, inspiration och äkthet. Innehållet kommer troligtvis också att styras till viss del av några ledord, även om det inte kommer att bli en nischad blogg. Och slutligen börjar layouten vara precis så där avskalad och enkel som jag vill ha det. 

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti