tiistai 3. tammikuuta 2017

Bloggåret 2016

Mina 10 mest lästa inlägg 2016.

Det har varit givande, roligt och tankeväckande att vara ute på fältet några veckor och se hur andra lärare än enbart Övislärarna i Vasa jobbar. Jag har fått många nya idéer på hur man kan förverkliga undervisningen i textilslöjd, men också insett att jag har mycket att lära mig ännu.

Individer med beteendestilen dominans är ofta modiga, rakt på sak, har lätt för att handskas med problem samt har dåligt tålamod. Individer som däremot anammar beteendestilen influens är i sin tur sociala och utåtriktade, har lätt för att prata och umgås med andra, men svårt att ta kritik till sig.

Jag bryr mig inte om just du ogillar mig, för jag vet att jag duger precis som jag är ändå och att de jag umgås mera med accepterar mig för den jag är. Den vetskapen räcker gott och väl för mig.

73. Vandra i fjällen.
74. Ha en bra basgarderob med endast de behövligaste plaggen.
75. Skaffa en eller flera tatueringar.
76. Skaffa två nya piercingar.

Idag mår jag helt fantastiskt bra. Jag är trygg och bekväm i mig själv, vågar möta och sätta ord på mina känslor, är harmonisk och tacksam för det livet har gett och ger mig. Framförallt är jag ändå lycklig i min vardag och mentalt starkare än någonsin.


Det var igen två intressanta livsöden jag fick ta del av och som fick mig att fundera på livet. Jag kom bland annat att tänka på om jag aldrig åkt till Åland då för fyra år sedan och blivit så förtjust i hela stället. Hur annorlunda livet då hade sett ut.

[...] orsaken till tanken har varit att få träningen att verkligen bli av, få den mer varierad och samtidigt kunna umgås med en annan människa. [...] Finns det någon i Vasa eller Karlebytrakten, där jag också finns med jämna mellanrum, som funderat på att det vore kul med en träningskompis är det bara att höra av sig till mig på mejlen.

3. 4 x 6
Fyra platser jag har bott på:
1. Åländska Brändö
2. Mariehamn
3. Vasa
4. Kökar

2. C9
Jag tror bestämt att jag hade fått bättre resultat om jag hade tränat aktivare under mina åtta dagar med C9. I början gick det dock bra med träningen, men sedan blev det väderomslag och min motivation till uteträning sjönk i takt med temperaturen, som de flesta dagarna låg mellan minus tjugo och trettio grader.

Våren 2012 tog jag studenten och någon vecka senare stack jag och en kompis iväg till Åland över sommaren för att jobba. Det var en underbar sommar. Hösten kom och jag flyttade in till Mariehamn och påbörjade Ålands Folkhögskolas hantverkslinje. Det jag inte visste då var att det kommande året skulle bli ett av de bästa, men också det absolut tyngsta året i mitt liv hittills.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti