tiistai 17. tammikuuta 2017

Att ha ett komplex

Det senaste året har jag flera gånger kommit att tänka på det här med kroppsnojor och att ha komplex över något hos sig själv. Anledningen är att ett av mina mål för 2016 var att bli "vän" med mitt största komplex, men också att jag i höstas kom att lyssna på ett avsnitt av podden Monday Glory där temat var just kroppsnojor. Därför tänkte jag idag skriva om det jag alltid haft komplex över hos mig själv, nämligen att jag inte är tillräckligt utåtriktad och social i större grupper och bland människor jag inte känner så bra.

Sedan barnsben har jag alltså varit mer tillbakadragen och blyg än utåtriktad och social, trots att min blyghet avtagit mycket under åren. Att jag varit, och fortfarande är i någon mån, tillbakadragen har gjort att jag ibland känt mig onormal på grund av jag upplevt krav utifrån på att jag istället borde vara utåtriktad och social. Att det inte är helt accepterat att inte vilja vara i händelsernas centrum och vara den som pratar högst och mest. Det har gjort att jag satt höga krav på mig själv på att försöka vara något annat än jag egentligen är och det enda dessa krav gett mig är oro och ångest. I början av fjolåret fick jag nog och satte upp ett mål om att släppa både de egna och de upplevda kraven utifrån om att vara den där utåtriktade och sociala typen, vilket jag innerst inne inte är.

Det var i små steg jag i början av fjolåret började släppa på kraven. Istället försökte jag lära mig att slappna av i sociala situationer och prata utan att tänka så mycket på vad jag faktiskt sa så länge det inte kränkte någon annan. Hade jag inget att säga bestämde jag mig för att endast lyssna på diskussionen som pågick i gruppen. Småningom insåg jag att nervositeten, ångesten och obehaget kring sociala situationer med folk jag inte kände så bra eller i större grupper började ge vika. Ungefär samtidigt insåg jag även sakta, sakta att det faktiskt kan vara roligt att träffa och lära känna nytt folk. Att jag under året släppt på kraven har också gjort att det blivit lättare för mig att prata med sådana jag inte känner så bra samtidigt som jag i någon mån blivit bättre på att hålla kontakten med familj och vänner.

Att släppa på kraven att vara mer utåtriktad och social än jag är och istället fokusera på att bara vara mig själv har gjort att jag är mycket mer tillfreds med mig själv nu än tidigare. Visst känner jag mig fortfarande obekväm i vissa sociala situationer, men som jag nämnde, inte alls lika mycket längre som förut. 

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti