perjantai 2. joulukuuta 2016

Sockerfri vegemånad

När november var på antågande bestämde jag mig för att ta en vegetarisk månad, för att se hur det är att leva som vegetarian. Jag bestämde mig även för att ta en sockerfri månad för att få ordning på mina sockervanor. November kom och jag körde igång med mitt projekt. Utan att jag riktigt visste hur insåg jag i slutet på förra veckan att novmber börjar lida mot sitt slut och jag började reflektera kring hur min vegetariska och sockerfria månad gått.

Under de gångna veckorna har jag inte varit superstrikt med min så kallade diet, utan kört mer på en 90/10-linje där jag 90 procent av tiden ätit enligt schemat och 10 procent av tiden slarvat. Det har fungerat relativt bra. "Slarvet" har bestått av att jag, de gånger jag lunchat i skolan, kunnat äta något med kött i eller om jag varit på kaffe med någon tillåtit mig att äta en kakbit. Men inte mycket mer än så.

Nu när november plötsligt är är över inser jag att jag inte vill gå tillbaka till gamla vanor, utan fortsätter hellre att utforska den vegetariska världen. Samtidigt vill jag bli än mer sockerfri och därmed få mitt sockerintag under kontroll. Jag har också försökt se till att äta minimalt med glutenhaltiga matvaror, då det verkar vara gluten min mage reagerar på trots att provresultaten inte påvisade det.

Jag har mått rätt bra faktiskt av min vegetariska och sockerfria period. Matlagningen har varit roligare då jag fått testa på nya recept om än kockandet tagit längre än vanligt, maten har hållit mig mätt länge och den har inte heller gett mig några större trötthetsdippar. Det bästa av allt var nog att min senaste mensvärk gick från minimal till obefintlig. Även hyn har varit i mycket bättre skick än annars, vilket mest troligen har med det minskade sockerintaget att göra. Den senaste veckan när jag slarvat med mitt sockerförbud ganska ordentligt har även hyn varit sämre.

Med tanke på framtiden kommer jag att fortsätta på min vegetariska och sockerfria linje samtidigt som jag försöker få ordning på mitt mjölintag i och med att jag ändå märker att jag mår bra av det. Det kommer dock att bli en del justeringar i matintaget framöver för att finna en bra balans i det hela. Men jag är i alla fall på god väg åt rätt håll för att hitta den där balansen som passar mig och mitt ätande. 

- Matilda

2 kommenttia:

  1. Anonyymi10.12.16

    Olit kyllä sisäistänyt sen, mitä halusit sanoa. Selkeä, ei turhaa jaarittelua, helppolukuinen.

    VastaaPoista