tiistai 27. joulukuuta 2016

Mina mål för 2016 - Hur gick det egentligen?

Ni får ursäkta mig att fredagens inlägg uteblev. Orsaken stavas teknikstrul, som jag inte ännu heller fått löst. Jag ska se om jag får det fixat någon dag och därmed även skulle få ihop ett inlägg av det i någon form. Nå väl, idag ska jag i alla fall sammanfatta hur det gick med 2016 års mål. Grönt innebär att målet är nått, rött att målet inte är nått och svart att målet är delvis uppnått. Det ursprungliga inlägget för målen för 2016 hittar du här.

Skolan.
- bli klar med mitt kandidatarbete och ta ut min kandidatexamen

Min plan var att jag under året skulle skriva klart mitt kandidatarbete för att kunna ta ut mina kandidatpapper, men så gick det inte. Kandidatarbetet är ännu på hälft, trots att alla andra kurser för den examen är klara och godkända. Det är bara att ta nya tag under den kommande vårterminen och gör arbetet klart då istället.

Hälsa.
- att upprätthålla eller förbättra den psykiska hälsa jag har idag
- att vara snäll och ärlig mot mig själv
- strunta i att försöka vara mer social än vad jag egentligen är och därmed slippa en del ångest kring det
- bli vegetarian på heltid
- sockerfritt år
- träna mer, hårdare och varierat

2016 års hälsomål har uppnåtts med varierad framgång. Den psykiska hälsan har jag lyckats upprätthålla och till och med förbättra, vilket jag är fruktansvärt nöjd över. Jag känner knappt någon ångest längre gentemot mig själv och vissa faktorer i min omgivning. Istället har jag insett att mycket av det som gett mig negativa tankar under året sitter i min egen inställning till de specifika faktorerna. Sedan har jag också hittat en del nya sidor hos mig själv, vilket har varit riktigt intressant. Långsam, dåligt tålamod, självrespekt, målmedveten och social i viss utsträckning är de sidor av mig själv jag blivit mer medveten om under det senaste året. Med andra ord skulle jag säga att jag idag är mer harmonisk och trygg i mig själv och min vardag än vad jag var för ett år sedan.

Målen med den fysiska hälsan har det gått sämre med än med den psykiska hälsan. Sockerfritt, vegetariskt, hårdare träning... Det kunde ha gått bättre på alla tre punkterna om jag ska vara ärlig. Jag har dock igen snuddat på det helt vegetariska och sockerfria livet och märkte att jag mådde bra av det. Vad gäller träningen har jag inte utövat speciellt tung träning, vilket förstås harmar. Å andra sidan har jag i alla fall hittat både ny träningsmotivation och nya träningsformer under året, vilket är positivt. De träningsformerna jag "hittat" under året och som gett mig ny träningsmotivation och som jag ganska bra fått in i min vardag är yogan och simningen. Jag skulle vilja påstå att jag till viss del hittat en bra och hälsosam livsstil, som jag kan bygga vidare på.

Sociala medier.
- minska på användningen av Facebook, Instagram och Spotify
- läsa färre bloggar
- använda internet överlag mindre

I slutet av fjolåret kände jag att jag inte hade kontroll över användningen av sociala medier och internet. Därför valde jag att under det gångna året försöka minska på och återfå kontrollen över användningen av internet och sociala medier. Visst får jag jobba med dessa saker ännu, men på det stora hela är jag ändå nöjd över hur bra jag lyckats på denna punkt.

Bloggen.
- ny header
- kategorisera inläggen klart
- bloppis
- ny bloggserie

Bloggen och hur den kunde utvecklas till det bättre är en ständig följeslagare i mina tankar och så även det gångna året. Inläggen har jag inte hunnit kategorisera klart och inte blev det någon bloppis heller på bloggen under året, medan jag däremot hunnit ändra header några gånger och haft en ny bloggserie. Ingen av de headers jag haft under året har jag varit fullständigt nöjd med, så det får jag jobba vidare på framöver. Bloggserien fick godkänt för min del och alla dess inlägg hittar du här.

Avklara projekt.
Halvfärdiga projekt:
- måla betongkrukor
- måla pinnstolar
- stickade julprydnader
- virkad väst
- reparera de kläder som är i behov av det
- renskriva recept + mappa dem
- hemligt skrivprojekt

Idéer till nya projekt:
- gipsarbeten
- sticka pippitröja
- inreda bastukammaren för att göra den mera hemtrevlig
- korsstygnsarbete (med något citat)

Listan ovan skrev jag i början av året och hade som mål att avklara så många av listans punkter som möjligt. Några av punkterna har jag kunnat pricka av eller håller som bäst på att pricka av. Under första halvan av året råkade jag sedan också hitta några icke påbörjade projekt, vilka jag glömt bort. Dessa var en huvtröja, en handväska, fruktpåsar och två par mjukisbyxor. Av dessa har jag fått klart allt annat förutom huvtröjan. Resten av alla, under året, påbörjade, halvfärdiga och avklarade slöjdprojekt ska jag inte nämna.

Prova något nytt.
Till exempel:
- rullskidning
- någon kampsport
- inomhusklättring
- amatörteater

Året som gått har varit ganska lugnt vad gäller att testa något nytt. Jag har därmed inte kommit mig för att prova på varken rullskidning, inomhusklättring, amatörteater eller någon kampsport, men en vacker dag ska jag fasiken se till att ha gjort det. Något nytt har det ändå blivit, men vad det är ska jag nog hålla osagt ännu i detta skede.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti