perjantai 30. joulukuuta 2016

Årsresumé 2016

Likt de två tidigare åren ska jag sammanfatta det gångna året med hjälp av en lista, som är ganska lik de listor jag använde 2014 och 2015. Att sammanfatta året med en lista börjar med andra ord nästan bli tradition vid det här laget.

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut?
Ja, det har jag. I början av januari tog jag mig genom C9 och i mars var jag på min första fältpraktik.

Genomdrev du någon stor förändring?
Nej, det har jag inte gjort. Livet har istället rullat på i ungefär samma banor som tidigare år och det har jag varit rätt nöjd med.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Inte i år heller har någon av mina vänner blivit föräldrar.

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?
Spontant kan jag inte komma på något datum jag kommer att minnas för alltid från året som gått. Därför var jag tvungen att bläddra genom min kalender för att se om jag där noterat något minnesvärt, men nej inte där heller.

Vilka länder besökte du?
Grekland i maj och Sverige i september.

Bästa köpet?
Ny dator, absolut. Den gamla började ha oroväckande konstiga fasoner för sig, så det var bara att inse att det var dags att införskaffa sig en ny.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att få sommarjobb på samma ställe som året innan.

Saknar du något under år 2016 som du vill ha år 2017?
Rutiner, för att hitta ett större inre lugn och skapa ordning i min kaoshjärna.

Vad önskar du att du gjort mer?
- tränat
- levt mer hälsosamt
- jobbat mer med mina slöjdprojekt, för att också bli klar med fler

Vad önskar du att du gjort mindre?
Jag önskar att jag hade stressat mindre med skolan och skoluppgifterna och lagt den energin istället på att jobba mer effektivt med uppgifterna.

Favoritprogram på TV?
Varje år kollar jag på ungefär samma program på TV. Eurovision Song Contest och Bonde söker fru är några av de bättre och frukost framför Nyhetsmorgon är ju mysigt med jämna mellanrum.

Bästa boken du läste i år?
Jag har läst cirka 14 böcker under året som gått och det är speciellt två som lämnat kvar i mitt minne. Dessa är Shanghain tytöt av Lisa See och Aldrig mer! av Jenniefer Crusie.

Vad var din största framgång på jobbet/skolan 2016?
Största framgången på jobbet var att jag för andra sommaren i rad fick jobb på samma ställe. Att få åka tillbaka till Kökar för att jobba en till sommar tackade i alla fall inte jag nej till i första taget. Sedan fick jag också klart mitt biämne i höstas, vilket även var min plan.

Största framgången på det privata planet?
Vilken svår fråga! Om jag måste nämna något är det att jag hittat en mer utåtriktad sida av mig själv och insett att det där med att träffa och lära känna nytt folk kan vara riktigt kul.

Största misstaget?
Misstag kan jag inte prata om, men en av årets större bakslag var det faktum att jag inte fick klart min kandidatexamen, som jag så hoppats på att få klart under det gångna året. Men det är bara att ta nya tag nu och skriva klart resten i vår.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Helt klart gladare och positivare än tidigare år.

Vad spenderade du mest pengar på?
Mat och hyra, men också bussbiljetter och tyg. Med andra ord spenderade jag mina pengar på helt vardagliga saker.

Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
I år fyllde jag år på en söndag, var ledig, tog det lugnt och skrev detta blogginlägg bland annat.

Finns det någonting som skulle ha gjort ditt år ännu bättre?
Mindre negativ stress i vardagen än vad jag haft hade nog gjort mitt år ännu bättre. Speciellt under första halvan av året var den negativa stressen en ständig följeslagare i vardagen och att leva utan den hade gjort dagarna avsevärt mycket lättare att hantera.

Vad fick dig att må bra?
Familjen. Vännerna. Sommarjobbet. Kollegerna.

Vem saknade du?
Familjen och vännerna, vilka jag inte träffar så ofta på grund av att de är utspridda runtom landet och även utomlands för tillfället.

Mest stolt över?
- att jag fick klart mitt biämne (hälsokunskap) i höst
- att jag fått klart alla kurser, förutom kandidatarbetet, för min kandidatexamen med livet i behåll. Vårterminen 2016 höll faktiskt på att ta kol på mig på grund av många kurser och ännu fler kursuppgifter, men efter en del omprioriteringar löste sig det mesta ändå. 

Vilken är din största insikt under 2016?
Att jag ibland måste våga släppa taget om sådant som inte längre ger mig något och lita på att jag gör rätt beslut.

"Ibland behöver vi stänga några dörrar.
Inte på grund av stolthet eller arrogans,
utan helt enkelt för att de inte längre leder någon vart."
- Paulo Coelho

Högsta önskan just nu?
Att få klart mitt kandidatarbete! Jag börjar bli så trött på att ha den hängande efter mig, men i vår ska jag väl ändå få den klar och därmed kunna ta ut mina kandidatpapper.

Vad är du peppad för inför nästa år?
Jag är taggad på att bland annat få klart mitt kandidatarbete och komma ordentligt igång med gradun.

Summan av kardemumman är att jag ändå är rätt nöjd med året som gått, trots att det varit stressigt och känslorna gått upp och ner ibland. Livet har trots allt gått i relativt samma banor som tidigare år, men det är så det får vara vissa år. Nu är det bara att tagga till för ett nytt år med nya utmaningar och möjligheter.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti