perjantai 18. marraskuuta 2016

Galanfunderingar och en blogglista

Tidigare i veckan funderade jag på vilken dag som blir en bra bloggdag och det är fredag, trots att jag först tänkte på söndag. Hade jag valt söndag hade jag inkommande helgdag kunnat skriva om hur det var på Galan, som ordnas i Vasa i morgon, men jag kommer nog inte att rapportera om det för det gör så många andra finlandssvenska bloggare ändå. Jag kommer alltså att gå, trots att jag från början inte tänkt det. Från början ansåg jag att det räckte med att jag var där ifjol, men lite omväxling förgyller vardagen. Trots det håller jag fortfarande i någon mån med bloggaren bakom bloggen Kaffepausen och hans inlägg om Galan att hela denhär grejen egentligen är ointressant. Läs även kommentarerna. Men nu till dagens egentilga ämne, en blogglista jag hittade på bloggen Båda fötterna i grytan.

1. Har du ett namn som bara din familj kallar dig?
Allt som oftast kallas jag för Matilda även inom familjen. Ibland brukar dock mamma kalla mig för Matsku och när vi hälsar på hos moster lyckas mamma alltid byta namn på oss, så då brukar jag ofta heta Raija.

2. Har du någon ovanlig/konstig vana?
Jag vet inte om det är en ovanlig eller konstig vana, men alltid när jag åker bort över, till exempel helgen, måste lägenheten vara städad eller i alla fall vara i ordning.  Detta innebär att sängen måste vara bäddad, disken diskad, köksytorna avtorkade och överlag sakerna i ordning i lägenheten. Hinner jag så gör jag också en bättre städning. Det är nämligen så mycket roligare att komma hem sedan också.

3. Har du några konstiga fobier?
Det vore ju kul för er läsare att säga att jag faktiskt hade det, men det har jag inte. Jag har alltid, och då menar jag verkligen alltid, haft en enorm höjdrädsla. Som tur har den dock avtagit litegrann de senaste åren. Sedan tycker jag att möss, råttor och ormar är sjukt obehagliga.

4. Vilken sång älskar du i hemlighet och sjunger när ingen hör?
Sen i somras har jag lyssnat en del på Can't stop the feeling av Justin Timberlake och om ingen hör kan jag sjunga för full hals med i den.

5. Vad stör du dig på hos andra?
Negativitet. Det drar så ner på humöret och är en sådan energitjuv att jag helst springer och gömmer mig.

6. Har du några nervösa vanor/vad gör du när du blir nervös?
Jag blir nervös, grinig och oeffektiv av avsaknaden av rutiner och oklara förväntningar. När det händer försöker jag bara påbörja det som ska göras och hålla fokus på det så länge jag kan.

7. Vilken sida av sängen sover du på?
Jag har en enkelsäng, så mitt på.

8. Vad var ditt första gosedjur vad hette det?
Ett av mina första gosedjur var en liten kanin. Jag tror inte den hade något namn, men som bebis lyckades jag få all "päls" av den, så den ser rätt kal ut idag, för den har mamma sparat genom åren.

9. Har du något du ofta säger åt andra att göra men aldrig gör det själv?
Oj, vad svårt! Säkert finns det, men jag kan inte komma på något just nu. Om någon bekant har något på lager, får ni gärna berätta!

10. Vilket håll står du åt i duschen?
Framstupa sidoläge tänkte jag skriva, men det är nog långt ifrån sanningen. Med sidan åt duschkranen.

11. Vilken är din favoritmat som är "dåligt" men du älskar att äta det iaf?
Jag har en tydlig svaghet för franska och kebab samt chips. Vore det hälsosam mat skulle jag äta det oftare än jag gör.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti