torstai 22. syyskuuta 2016

Bloggandets plus & minus

Inspirerad av andra bloggare har jag här nedan samlat det jag tycker är det bästa respektive sämsta med att blogga.

BRA med att blogga:
  1. Ett ställe att samla minne på. Ett av de absolut bästa sakerna med att blogga är att man har så många minnen samlat på ett och samma ställe. Ibland kan jag komma mig för att läsa gamla inlägg för att till exempel se vad jag gjorde under en viss höst eller vad jag ansåg om livet som 20-åring.
  2. Vardagen dokumenteras frekvent. Tack vare bloggen blir min vardag bättre dokumenterad än om jag inte skulle blogga trots att jag skriver dagbok. I dagboken skriver jag mer om privata saker och känslor som jag inte vill dela med mig av till så många medan bloggen fungerar som dagbok för min vardag, mina tankar och åsikter och mitt hantverk.
  3. Förbättrat skrivande. Jag märker ofta också att jag med åren jag bloggat blivit bättre på att skriva och uttrycka mig i skrift. I början av "bloggkarriären" kunde jag skriva om flera olika ämnen per inlägg medan jag nu är betydligt bättre på att hålla mig till ett ämne per inlägg. Genom att hålla mig till ett tema per inlägg och dela in inlägget i flera stycken blir bloggen mer överblickbar och mer läsarvänlig.
  4. Utvecklingen som person syns tydligare. Tack vare att jag har samlat så många minnen på ett och samma ställe märker jag också tydligare hur jag som person har utvecklats och vuxit mentalt de senaste åren, vilket jag annars i vardagen inte märker lika tydligt.
  5. Nya bloggar och nya människor. I och med bloggen och den växande bloggvärlden har jag hittat nya bloggar att läsa och kommit i kontakt med nya människor. Ingen av de människor jag kommit i kontakt med har jag dock blivit närmare bekant med. En del bloggare har ju fått nya vänner via bloggen och jag funderar ofta hur de gör? Jag kommer nämligen ibland på mig själv med att tänka att den och den bloggaren verkar trevlig och en sådan typ som jag kunde ta en kaffe med.
  6. Inspirera och inspireras. Förhoppningsvis kan jag också inspirera och beröra människor med mina texter och bilder. I alla fall inspireras jag på olika sätt av andras bloggtexter med tillhörande bilder.
  7. Komentarer. De gånger en ny komentar dyker på bloggen (så länge den är saklig) eller när någon säger att de läst ens blogg och gillar den är guld värt. Det händer inte så ofta, men de gångerna det händer blir jag glad och känner mig ödmjuk för det faktum att någon faktiskt vill läsa det jag skriver.
BAKSIDOR med att blogga:
  1. Tar tid. Det tar tid att blogga och under stressigare perioder kan det kännas övermäktigt att hitta tiden till att blogga så mycket som jag skulle vilja.
  2. Pressen att leverera inlägg. De gånger jag inte hinner blogga så mycket som jag skulle vilja kan jag känna en press över att jag borde leverera mera inlägg än jag gör. Som tur har detta inte hänt på väldigt länge.
  3. Försiktighet. Frågorna om att vara personlig eller privat på bloggen är ständiga följeslagare för bloggaren och gränsen är hårfin. Därför är jag alltid försiktig när jag publicerar något mer personligt på bloggen och försöker se till att det inte blir för privat. Jag vill heller inte hänga ut familjens eller vännernas privatliv på bloggen. Balansgången mellan att vara personlig, men inte för privat på bloggen är evig på gott och ont.
- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti