tiistai 30. elokuuta 2016

Tillbakablick: Sommarens bucketlist

I juni skrev jag ett blogginlägg med rubriken Sommarens bucketlist. Innehållet i inlägget var en lista på saker jag ville göra och uppleva i sommar och så här i slutet på augusti ska jag ta och se hur det egentligen gick. Kunde jag pricka av alla punkterna på min lista?

- göra en 1-2 dagars cykeltur rutten Kökar-Mariehamn-Kökar
En cykeltur till Mariehamn blev det inte. Jag var dock i full färd med att åka, men den dagen jag planerat att åka blåste det så mycket att jag avbokade hela grejen och följande gång jag tänkte åka regnade det. Det harmar en del att cykelturen inte blev av.

- besöka ön Lappo, som var den ö var jag spenderade min första sommar på Åland
Inte blev det någon tur till Lappo heller, trots att jag mer än gärna besökt holmen igen. Kanske en annan gång.

- besöka Källskär
Källskär hann jag i alla fall besöka en söndag i juli tillsammans med en av mina kolleger. Mer om utflykten kan du läsa här.

- ha en kött- och sockerfri sommar (undantag: kalkon- och kycklingfilé på smörgås, ok att "synda" 3 ggr)
Vad då kött- och sockerfri sommar? På den här punkten har jag misslyckats totalt kan jag erkänna då jag inte alltid haft disciplin att äta rätt i sommar. Å andra sidan känner jag mig mer än redo att ta tag i och ändra mina matvanor till det bättre när jag väl är tillbaka i Vasa om cirka en vecka.

- träna 4-5 ggr/vecka utöver vardagsmotionen (2 x styrka, 2-3 x kondition)
Denna punkt på bucketlistan omdefinierade jag ganska snart till målet att röra på mig varje ledig dag i sommar och det har jag hållit nästan hundra procent. Har jag varit och rört på mig efter jobbet någon dag har det bara varit pluspoäng. Med andra ord har det blivit cirka 3 träningspass/vecka och mestadels har jag cyklat, men också promenerat och vandrat i naturen.

- meditera och skriva dagbok regelbundet, helst varje dag
De senaste veckorna har jag faktiskt mediterat varje dag, om än på mitt eget sätt. När jag gått och lagt mig har jag fokuserat på att andas djupt och på det sättet uppnå total avslappning och sedan somna lättare. I höst ska jag försöka utveckla denna meditation vidare på något sätt. Dagbok har jag däremot endast skrivit när jag varit i behov av det. Ett av mina dagboksinlägg har tagit formen av ett Word-dokument och det ska jag ta och redigera klart någon dag.

- gå genom bilderna på datorn
I något skede insåg jag att sommaren inte var den bästa årstiden för att ordna upp bilderna på datorn och därför valde jag att strunta i det projektet. Kanske blir det ett perfekt jullovsprojekt istället?

- sy två par byxor, en huvtröja, en väska, fruktpåsar och ett sängöverkast
Jag har faktiskt kommit igång med alla ovan nämda syprojekt förutom sängöverkastet. Det enda jag dock fått klart är väskan. De övriga syprojekten har jag tänkt färdigställa i september när jag är tillbaka i Vasa.

- sticka en halsduk
Ja, en halsduk har jag stickat i sommar. Bildbevis hittar du i detta inlägg.

- klä in mina hörlurar med makraméknutar
Jag har också klätt mina hörlurar med makraméknutar. Bildbevis hittar du samma inlägg som beviset på halsduken.

- använda minimalt med sociala medier och it, helst inget alls (undantag: den egna bloggen)
Varierad framgång på denna punkt minst sagt. Ibland har jag scrollat genom mina sociala medier oftare och ibland mera sällan. Nu går användningen stadigt mot det mindre hållet igen efter en aktivare användningsperiod, vilket är helt bra. Den egna bloggen har jag däremot satsat lite extra på i sommar och är därmed riktigt nöjd med mina bloggsommar.

- läsa ut minst tre böcker
Denna punkt kan jag stolt pricka av då jag till och med läst ut fyra böcker i sommar och påbörjat min femte. De böcker jag läst är:
  • Aldrig mer! - Jenniefer Crusie
  • God natt, min älskade -  Inger Frimansson
  • Ego Woman - Carolina Gynning
  • Att komma hem ska vara en schlager - Per Hagman
  • och den påbörjade boken är Toisten lapset - Torey Hayden
- slappa, ta det lugnt och ladda batterierna
Jag har unnat mig i sommar att ta det lugnt och ladda mina batterier på olika sätt för att orka med en hektisk höst i Vasa. Jag har laddat batterierna genom att bland annat sova mycket, läsa böcker och skratta mycket tillsammans med mina kolleger.

- göra sådant som faller mig in för stunden
En och annan gång har jag tillåtit mig själv att göra sådant som faller mig in för stunden och när jag tänker efter har jag inte planerat min vardag så mycket i sommar överhuvudtaget. Förra veckan tog jag till exempel en spontan fem och en halv kilometers morgonpromenad.

- njuta av sommaren och livet
Största delen av sommaren har jag verkligen njutit av tillvaron på Kökar. Några exempel på tillfällen då jag njutit extra mycket är när jag hade E och H på besök en helg, men också alla de gånger jag suttit ute på terrassen och läst en bok i det fina vädret.

- vara ute så mycket som möjligt
Vad är egentligen att "vara ute så mycket som möjligt" för mig? frågade jag mig några gånger i somras och jag har faktiskt inte något bra svar på den frågan. Om inte annat har jag försökt vara ute så gott som varje dag i sommar genom att till exempel cykla till och från jobbet, sitta ute på terrassen en stund eller vara ute och träna. Det räcker gott och väl för mig.

Hur många punkter kan jag pricka av på min bucketlist nu då? 10,5 av 16 kom jag fram till och det är en bra siffra enligt mig. De punkter jag bara delvis kunnat pricka av fick jag bar en halv "poäng" för.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti