sunnuntai 28. elokuuta 2016

Tankar om att fylla 24

Idag firar jag min 24:e födelsedag, vilket har fått mig att de senaste veckorna fundera på hur det känns att fylla år och bli ett år äldre. Jag kom fram till att till skillnad från de 2-3 tidigare åren då jag fyllt år känns det faktiskt riktigt bra att fira födelsedag en söndag som denna. Ingen ångest, ingen stress i sikte om att bli ett år äldre, vilket det varit de senaste åren.

Att vara 19 och nybliven student är nämligen inget jag längre längtar tillbaka till som jag någon gång gjort. Visst förde den perioden av livet mycket gott med sig, men även en hel del ångest, oro, osäkerhet och känslor av otillräcklighet. Jag var helt enkelt inte lika trygg i mig själv då som jag är idag.

De senaste åren har jag med andra ord blivit mer vuxen av mig, fått en större tillit till mig själv och vad jag klarar av, men också fått en större självkännedom. Visst har jag mina dåliga dagar fortfarande då jag känner mig som världens sämsta och mest otillräckliga människa, men jag ger dessa känslor inte lika stort utrymme längre. Eller så har jag helt enkelt blivit bättre på att hantera mina negativa känslor.

Att fylla 24 känns också som om jag lägger en period av osäkerhet och tvivel på mig själv och min egen förmåga bakom mig. Istället börjar ett nytt kapitel i mitt liv tillsammans med en tryggare och vuxnare version av mig själv.

De senaste veckorna har jag också funderat på vad jag vill få ut av mitt år som 24-åring. Därför skrev jag ner några mål och riktlinjer att gå efter för det kommande året. Jag känner varken för att publicera dessa riktlinjer offentligt eller visa dem för någon överhuvudtaget, utan håller dem helst för mig själv trots att jag vet att jag kommer att prata om dem till viss del med både familj och vänner. Det återstår att se vart det kommande årets riktlinjer tar mig.

Sammanfattningsvis känns det bra att fylla 24 och jag ser med tillförsikt framemot vad det kommande året har att erbjuda!

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti