lauantai 6. elokuuta 2016

Sista, långa jobbdagen i år igen

För nästan exakt ett år sedan skrev jag blogginlägget "Sista, långa jobbdagen" och jag kunde skriva nästan samma sak idag igen på grund av att jag idag jobbat min sista 10 timmars arbetsdag för denna sommar. Imorgon kör vi dessutom med sista söndagsöppet för sommaren på butiken innan vi återgår till normala öppettider på måndag. Det ska bli så skönt med kortare arbetsdagar igen och kundunderlaget räcker inte längre heller till för de längre öppethållningstiderna.

Jag ska jobba ännu några veckor innan jag styr kosan mot fastlandet och Vasa för ett nytt, stressigt läsår. Hur det känns att åka tillbaka till fastlandet? Minst sagt motigt! Jag tror nämligen bestämt att jag trivs för bra på Kökar för att igen bosätta mig i gråa Vasa cirka nio månader framöver. Fram tills min avfärd härifrån kommer det i alla fall att vara lugnt hemma hos mig i och med att min kollega och tillika kämppis avslutar sin jobbsommar på butiken imorgon och åker därmed på kvällen hem till fastlandet. En annan kollega avslutade sin arbetsera i fredags, så från och med måndag är det bara tantligan kvar på jobbet.

Nog snackat om mitt jobb nu! Vad händer annars på lilla Kökar och mitt liv här? Inte så mycket, om jag ska vara ärlig. Men jag klagar verkligen inte på detta lugna livstempo i och med att vardagen i Vasa under vinterhalvåret ändå är så pass stressigt och hektiskt som det är. Jag cyklar ganska mycket här, syr kläder, broderar korsstygn, lyssnar alltför lite på radio, läser böcker, lagar mat, diskar, tvättar kläder och sånt. De två kommande veckornas lediga dagar har jag tänkt utnyttja på bästa sätt och om allt går enligt planerna ska jag under dessa dagar pricka av två av mina punkter på min bucketlist för sommaren. Uppdaterar vad jag gjort och hur det gick i ett senare skede!

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti