tiistai 23. elokuuta 2016

Moodboards

I mitt senaste inlägg skrev jag att jag gjort en moodboard för hösten och att jag skulle skriva ett skilt inlägg om det någon dag. Vad passar inte bättre än att göra det idag? En moodboard är alltså en typ av collage eller tankekarta där man samlar tankar och idéer kring ett visst tema med hjälp av till exempel texter, skisser och fotografier.

Förutom en moodboard för hösten gjorde jag även en moodboard för träningen och en för kosten. Jag gjorde dessa moodboards för att skapa mig en mental bild av hur jag vill att min höst, min träning och min kost ska se ut. Med hjälp av den mentala bilden vill jag hitta och behålla motivation och fokus när det känns som tyngst och jag bara vill skita i att träna, äta hälsosamt och göra de skoluppgifter som ska göras. Jag har också försökt sätta in en del positiva ord i mina moodboards för att peppa mig själv lite extra inför höstens utmaningar.

HÖSTEN 2016

- avklara sista hälsakursen galant
- skriva klart mitt kandidatarbete med gott resultat
- ta ut mina kandidatpapper och vara stolt över det jag åstadkommit
- komma genom alla andra kurser i skolan


- meditera/yoga/stretcha kroppen varje dag
- vakna utvilad tidigt, gå och lägga mig tidigt
- sova 8-9 timmar/natt
- skapa regelbundenhet och rutiner i vardagen
- vara tidseffektiv i mitt arbete
- planera tidsanvändningen väl
- träna ca 4 gånger/vecka
- ha kravlös fritid
- sy klart alla halvfärdiga syprojekt
- blogga ca 3 gånger/vecka
- åka hem till mina föräldrar 1 gång/månad och då ta helt ledigt från skolarbeten
- många, lugna, myskvällar med tända ljus, en kopp te och en bra bok
- många mysmorgnar där jag får vakna och komma igång i min egen takt


- undvika stress i mån av möjlighet
- se till att må bra inombords
- planera in trevligt, annorlunda program 1-2 helger i höst

TRÄNINGEN


- 3 konditionspass/vecka (simning, zumba, intervaller)
- 2 styrkepass/vecka (hemmagym)
- svettas ordentligt och bli andfådd under ovan nämnda träningspass
- meditera/yoga/stretcha varje dag (15 minuter morgon och kväll)
- se till att utöva sådan träning jag tycker är roligt

Varför vill jag träna?
- sova bättre
- vara piggare och ha mer ork i vardagen
- orka springa 5 km utan att gå mellan varven
- orka lyfta tunga saker, t.ex. orka lyfta en 20 kg:s potatissäck lättare
- tappa vikt
- få en mer fast och vältränad kropp
- mer kroppsnöjd


KOSTEN
- äta en hälsosam kost


Varför vill jag äta hälsosamt?
- för att tappa vikt
- en friskare och piggare kropp, som orkar bättre i vardagen
- ett piggare och positivare sinne
- en hälsosammare kropp
- mer kroppsnöjd
- att veta att jag ger min kropp rätt sorts energi för att den ska orka


Vad är hälsosam mat för mig?
- sockerfri kost
- fri från rött kött
- fri från snabba kolhydrater
- frukt och grönsaker grundstenen
- kyckling, kalkon, fisk
- quinoa, linser, bulgur, couscous
- lite mjölkprodukter
- mycket vegetarisk och vegansk mat
- egenlagad mat från grunden
- egengjorda smoothies
- 1-2 mellanmål om dagen i form av frukt, nötter, bananplättar, kvarg med bär
- tillåta sig att äta något onyttigt ibland

(alla bilder är hämtade från pixabay.com)

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti