sunnuntai 21. elokuuta 2016

Höstkänslor

Det är lite, lite kvar av sommaren, men jag märker ändå att jag allt mer börjar ha höstkänslor och inser att livet och vardagen snart kommer att ändras igen. Om ett par veckor blir det nämligen Vasabo av mig igen och det har jag tänkt vara de följande nio månaderna ungefär. Det innebär förstås att tiden på Kökar för denna gång börjar lida mot sitt slut.
 
Gårdagens vandring i bildformat

Att inse att vardagen i Vasa kallar ger alltid upphov till höstkänslor och en insikt om att sommaren riktigt snart är över, men det finns också andra orsaker till mina höstkänslor. En av faktorerna är att turistsäsongen här ute på Kökar sjunger minst sagt på sista versen. Flera turistställen på holmen har nämligen stängt för säsongen, har förkortat sina öppethållningstider eller stänger ner för denna sommar inom en snar framtid. Dessutom har ytterst få segel- och motorbåtar tagit in vid gästhamnen i Karlby den senaste veckan och nordborna har åkt hem till sitt på grund av skolstarten. De turister som dock fortfarande hittar till Kökar är till största delen tyskar och engelsmän. De få turisterna och lugnet som infunnit sig på holmen betyder bara en sak; hösten är snart här.

Sedan andra veckan i augusti har vädret också gjort en helomvändning. Fram tills dess var det mestadels soligt, varmt och fint väder, men inte nu längre. De senaste veckorna har det oftast varit mulet och blåsigt väder med svalare temperatur och en del regnskurar inblandade. Igår var det däremot så gott som soligt hela dagen och vinden svag. Därför passade jag på att ta en långpromenad längs med Kalens vandringsled. Det var som vanligt vackert, men också en mental och fysisk prövning att gå de cirka nio kilometrarna genom varierad terräng från det att jag begav mig hemifrån tills jag kom hem igen tre och en halv timme senare.

En av de vackraste vyerna under vandringen igår

Inför den nalkande hösten har jag också gjort en moodboard för att hitta fokus och motivation för det som komma skall. Vad min moodboard innehåller ska jag ta upp i ett skilt inlägg en annan dag. Med andra ord börjar jag vara så redo jag kan bli för hösten och ett till läsår i Vasa. Först ska jag ändå njuta och ta ut det sista av vad Kökar har att ge för denna gång innan jag beger mig mot nya äventyr och nya skoluppgifter.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti