lauantai 13. elokuuta 2016

Har ni hört om Agnes Wold?

Det senaste halvåret har jag flera gånger kommit över artiklar om Agnes Wold och hennes påståenden om bland annat hälsa. Hon kan vara rätt kontroversiell i sina påståenden samtidigt som jag anser att mycket av det hon kommer med är kloka uttalanden. Vem är då Agnes Wold?

Hon är en 61 år gammal läkare från Uppsala, Sverige. Dessutom är hon professor i klinisk bakteriologi vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. 2006 utnämndes hon till hedersdoktor vid Chalmers tekniska högskola och blev utsedd av Expressen till Årets kvinna 2016. Motiveringen till valet av Årets kvinna var:

"I en medievärld som premierar åsikter och bildsköna brudar, slog hon sig in i toppen och gjorde slarvsylta av myter om städning, amning och klimakteriet. På kort tid har professor Agnes Wold gått från stridbar förebild i den gubbiga universitetsvärlden, till att också bli hela Sveriges kärring mot strömmen. Nu tar hon sin rättmätiga plats som upplysningskvinna, rustad med forskning, förnuft och sarkastisk humor. Hon stärker och befriar, med kunskap och formuleringsglädje. Vårt behov av Wold är stort, mycket stort." (Källa: Wikipedia)

Wold har helt enkelt blivit känd för den stora allmänheten på grund av att hon spräckt vanliga myter om bland annat hälsa. Som jag redan nämnde kan dessa spräckta myter delvis ses som kontroversiella, medan jag själv anser att hon ofta slår huvudet på spiken. Därför tycker jag att ni ska ta och googla Agnes Wold, men vill ni inte det ska ni i alla fall ta och läsa följande tre artiklar om henne och hennes uttalanden:


- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti