maanantai 15. elokuuta 2016

Hantverks- & DIY-projekt

Det är länge sedan jag publicerat några som helst bilder på de DIY-, slöjd- och hantverksprojekt jag hållit på med den senaste tiden. Nå väl, de senaste månaderna har jag ändå fått klart flera projekt och tänkte visa dem i detta inlägg. En del av bilderna är av urdålig kvalitet och jag får huvudvärk och blir illamående bara jag tittar på dem, men tar ändå risken och publicerar bilderna. Varsågoda!




Klänningen, den fodrade tröjan och byxorna var tre av vårens fyra syprojekt till en kurs i skolan. Byxorna blev tyvärr aningen för stora, vilket harmade mig.




De tre alstren ovan är resultatet av ett av mina experimentprojekt. Först stickade jag långa snoddar, vartefter jag trädde järntråd inuti "garnrören" och slutligen formade de långa "pinnarna" till valfri form. Det skulle bli ett hjärta, en stjärna och en julgran, men ni ser ju själva att det inte blev riktigt så.





Dylika stjärnor i papper har jag tänkt göra allt sedan höstterminen 2012 då några av mina dåvarande klasskompisar gjorde likadana, men det har inte blivit av förrän i våras. Det var ett enkelt och roligt projekt, vars svåraste fas var att limma ihop de två delarna till stjärnan och samtidigt få det snyggt. Men övning ger färdighet, för det här tänker jag göra på nytt.



Mitt första stickade alster med flätor! Behöver jag ens säga att jag är stolt över mig själv? Tänkte väl det. Projektet krävde massor med koncentration, tålamod, tid och lite påhittighet, men var absolut värt mödan.



I början av sommaren tog jag tag i ett av mina sommarprojekt och klädde därför in mina hörlurar med makraméknutar. Projektet visade sig vara en riktigt bra idé i och med att hörlurarna inte längre trasslar in sig i närheten lika mycket som förut och dessutom är de också snyggare så här.



Och slutligen har jag också hunnit sticka en halsduk i sommar. Garnet jag använde till halsduken var en blandning av bambu och bomull. Jag stickade hela tiden rätstickning med 12:ans stickstickor, trots att man egentligen skulle använda sig av 3:ans stickstickor till detta garn.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti