perjantai 19. elokuuta 2016

Djuren i mitt liv - Framtiden och ett avslut

Med både vemod och lättnad inser jag att jag kommit fram till sista avsnittet i bloggserien Djuren i mitt liv. Det innebär att jag i dag ska sammanfatta serien, men också berätta hur jag tänker kring egna framtida husdjur.

Ända sedan förra sommarens bloggserie En österbottning på Åland har tanken funnits om att starta en ny bloggserie, för det var intressant att som bloggare ha något återkommande tema på bloggen. Slutligen resulterade mina funderingar i den nya bloggserien Djuren i mitt liv med sammanlagt nio delar. Under veckorna jag presenterat de olika djuren jag växt upp med har jag insett att jag ändå är en rätt stor katt- och hundvän. Jag har fått mig många leenden under veckornas gång, men också känt sorg i hjärtat när jag tänkt på alla de gånger min familj varit tvungen att ta adjö av ett kärt husdjur. Det har också varit roligt att samla ihop och sammanställa materialet till bloggserien i och med att jag blivit påmind om saker jag hade glömt bort samt fått tänka till att hur det egentligen var som till exempel kaninerna kom till oss.

Under bloggseriens gång har med andra ord flera olika personligheter dykt upp och därför kommer här en snabbrepris av de tidigare avsnitten i serien:

Del 1 - En presentation av bloggserien och vad den kommer att handla om.
Del 2 - Katten Nisu
Del 3 - Kaninerna Emma-Lotta & Sofie
Del 4 - Strutsarna
Del 5 - Katten Tossan
Del 6 - Hunden Nelli
Del 7 - Katten Snurris
Del 8 - Katterna Sami & Onnenpoika, marsvinet

Hur ser framtiden ut då? Vill jag ha några husdjur? För mig är det självklart att jag ska ha husdjur i framtiden och helst vill jag ha både katt och hund. Om jag skulle ha möjlighet skulle jag skaffa endera katt eller hund så fort som möjligt, men det är tyvärr uteslutet för tillfället på grund av att min hyresvärd i Vasa inte tillåter hyresgästen ha husdjur i lägenheten. Tills dess får jag nöja mig med Nelli och Snurris och ge dem desto mera uppmärksamhet när jag är hemma hos mina föräldrar. Å andra sidan hinner jag i lugn och ro fundera och ta reda på hurdan hund jag vill ha i framtiden. Skulle jag vara tvungen att välja hund i dag skulle valet falla endera på rasen cairn terrier eller golden retriever. När jag väl har hund vill jag börja träna agility med den, men också träna den till god lydnad. Vad gäller valet av ras på katt duger en vanlig bondkatt riktigt bra för mig. Några andra husdjur än katt och hund vill jag dock inte ha.

Sammanfattningsvis har det varit intressanta veckor med bloggserien och jag har fått återuppleva många minnen, men också blicka framåt och tänka till kring framtida husdjur. Det kommer att vara tomt ett tag efter att jag avslutat bloggserien Djuren i mitt liv, men vem vet, kanske jag återkommer med en ny bloggserie någongång i framtiden.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti