keskiviikko 17. elokuuta 2016

100 livsmål

Den senaste tiden har Blondinbella, Linda, Daniela och många fler bloggare skrivet ner sina 100 livsmål i bloggformat. Jag tycker dylika inlägg alltid är lika intressanta att läsa i och med att man som bloggläsare då lär känna bloggaren i fråga lite bättre. Dessutom kände jag igen mig i flera bloggares mål, medan jag inte alls kunde relatera till andra mål. Därför har jag listat utan inbördes ordning mina alldeles egna livsmål, som gäller just nu, just idag:

1. Träffa mannen i mitt liv. Det skämtades på jobbet förra veckan att det blir nog snart bröllop för min del på grund av att jag hade sönder både en tallrik och en mugg på jobbet. Jag kontrade med att jag minsann behöver hitta en att gifta mig med först, men den där rätta prinsen har ännu inte dykt upp så vitt jag vet...

2. Gifta mig med mannen i ovanstående punkt. Jag vill dock inte ha ett traditionellt bröllop, utan ett i stil med bloggaren Linn Jungs bröllop. Ett avslappnat, ledigt, litet och halvt spontant bröllop istället för stort, traditionellt och styvt.

3. Förhoppningsvis få 3-5 barn.

4. Skaffa katt.

5. Skaffa hund.

6. Börja träna agility med hunden.

7. Bo några år på Kökar.

8. Bo i en storstad, helst Stockholm.

9. Bo och jobba i England ett år.

10. Säsongsjobba några år, det vill säga jobba somrarna på Åland och vintrarna i Lappland.

11. Jobba som reseledare.

12. Jobba som volontär eller på annat sätt hjälpa dem som har det sämre ställt i samhället.

13. Jobba som journalist.

14. Jobba som hantverkare och därmed sälja mina hantverksprodukter.

15. Hålla hantverkskurser i t.ex. Medborgarinstitutets regi.

16. Driva ett sommarcafé med tillhörande hantverksbod eller med övernattningsmöjligheter.

17. Utbilda mig till bagare.

18. Plugga historia och kunna kombinera den kunskapen med mitt hantverk.

19. Gå utbildningen Slöjd, hantverk och formgivning på Linköpings universitet.

20. Ta en företagarexamen.

21. Starta ett eget företag.

22. Lära mig fotografera bra.

23. Skaffa mig en bra kamera.

24. Gå en fotokurs.

25. Ha en egen foto-, hantverks- eller konsthantverksutställning.

26. Ha en egen ateljé, som jag fått vara med och inreda.
 
27. Engagera mig i en föreningsverksamhet, vars syfte är att främja hantverkstraditionen i en viss region.

28. Sy klart de halvfärdiga syprojekt jag har på gång.

29. Sticka en pippitröja.

30. Sy en fodrad tröja.

31. Sy något av de tygrester jag har på lager.

32. Göra något av de restgarner jag har på lager.

33. Renovera ett hus.

34. Gå en smideskurs.

35. Lära mig samehantverk av samer.

36. Ha en blogg med minst 500 unika läsare om dagen.

37. Lära mig att skriva en inspirerande blogg, som når en bred publik.

38. Ordna ett loppis på bloggen och även få sålt något därvia.

39. Fixa en bloggheader jag är fullkomligt nöjd med.

40. Årligen odla mina egna grönsaker och örter samt plocka bär för vinterns behov.

41. Leva ett mer grönt, ekologiskt och hållbart liv än jag gör idag.

42. Leva ett så minimalistiskt liv som möjligt sett ur ett materialistiskt perspektiv.

43. Rensa ur mina skåp och sälja/skänka bort det som går.

44. Börja gå på tisdagsmöten igen.

45. Gå till en psykolog för att reda ut några gamla hjärnspöken.

46. Hitta tiden och ron till att meditera och yoga varje dag.

47. Vara tacksam för det jag har.

48. Leva livet med en positiv attityd.

49. Våga lita på och följa mina magkänsla hur skrämmande det än är.

50. Aldrig nöja mig, utan ständigt ha en vilja att sträva framåt och utvecklas som människa.

51. Säga ja när jag menar ja och säga nej när jag menar nej.

52. Bli bättre på att ge komplimanger, positiv feedback och konstruktiv kritik åt folk.

53. Bli bättre på att ta komplimanger och kritik.

54. Testa på att fasta en längre tid. Jag skulle helst testa 16:8 eller L7.

55. Äta hälsosam mat, som passar just mig och som jag mår bra av, men också tillåta mig att äta något onyttigt ibland.

56. Besöka en läkare för att ta reda på vilken eller vilka livsmedel jag inte tål utöver laktosen. Detta på grund av att min mage har krånglat ganska mycket i sommar.

57. Ta hjälp av en dietist för att få ordning på mina matvanor.

58. Bli en riktigt morgonpigg människa, som stiger upp och startar dagen vid fem på morognen typ.

59. Göra morogonpromenader till en rutin.

60. Ta upp dansträningen igen.

61. Prova på att inomhusklättra.

62. Träna mig till en vältränad och stark kropp.

63. Börja löpträna och få det att bli en rutin i vardagen.

64. Börja styrketräna och få det att bli en rutin i vardagen.

65. Töja och stretcha kroppen regelbundet.

66. Utnyttja vardagsmotionen i 9 av 10 fall där det är möjligt.

67. Skida Vasaloppet.

68. Skaffa mig en sportigare cykel än jag har idag och därmed börja motionscykla mera.

69. Skaffa mig en träningskompis för att få träningen att verkligen bli av, men också för att få vara social och prata av mig.

70. Köpa mig ett aktivitetsarmband för att bättre hålla koll på träningen.

71. Se Eurovision Song Contest live.

72. Se Melodifestivalen live.

73. Vandra i fjällen.

74. Ha en bra basgarderob med endast de behövligaste plaggen.

75. Skaffa en eller flera tatueringar.

76. Skaffa två nya piercingar.

77. Skriva en bok.

78. Prova spela amatörteater.

79. Äta brunch på något fint ställe.

80. Lära mig prata spanska flytande.

81. Lära mig prata engelska flytande, men också att våga prata engelska i större utsträckning än jag gör idag.

82. Bli bättre på att umgås med barn.

83. Vaka en hel natt med mina vänner.

84. Hålla regelbunden kontakt med familj och vänner.

85. Bli bättre på att säga hur mycket familj och vänner betyder för mig samt visa dem uppskattning i vardagen.

86. Vara en pålitlig vän, som finns där för mina vänner i vått och torrt.

87. Hitta nya vänner.

88. Våga ta kontakt med nya människor, släppa in dem i mitt liv och även låta dem stanna kvar om de är sådana jag vill ha kvar i mitt liv.

89. Alltid respektera andras åsikter och vilja oberoende vad jag själv tycker och aldrig döma en människa baserat på första intrycket för jag vet aldrig vad som döljer sig bakom ytan.

90. Besöka Kobba Klintar utanför Mariehamn.

91. Besöka Skördefesten på Åland.

92. Besöka Vikingamarknaden i Saltvik.

93. Besöka lillajulmarknaden på Skansen i Stockholm.

94. Besöka koncentrationslägret Auschitz i Polen och också läsa mig bättre in på koncentrationslägrens historia.

95. Besöka London.

96. Resa Italien runt. Besöka bland annat Milano, Turin, Rom, Toscana och små byar dit knappt några turister hittat än. Komma i kontakt med lokalbefolkningen under resan.

97. Bli bättre på att turista mina hemtrakter och på så sätt lära mig mera om dess historia.

98. Hitta det varaktiga lugnet och harmonin i mitt liv.

99. Hitta en fast punkt i tillvaron, ett hem, där jag kan tänka mig att bo resten av mitt liv. De senaste åren har jag pendlat mellan 2-3 boenden samtidigt och det har mer och mer börjat kännas som några för mycket.

100. Alltid ha en dörr öppen hem för framtida barn och deras vänner. Jag vill att mitt hem ska vara en plats dit barnen alltid ska känna sig välkomna och samtidigt veta att där finns det en trygg vuxen som lyssnar på dem, tar dem på allvar och som man kan prata med om allt. Mitt hem ska även vara öppet för mina vänner, som vill komma över på en spontan kaffe eller som behöver tak över huvudet en tid.

Pust... Att lista 100 mål var en riktg utmaning och krävde en del tankeverksamhet av mig i slutet. Trots det var listan ingen omöjlig uppgift att förverkliga och nu tänker jag trycka på publicera innan jag hinner ångra mig att jag skrev ner några av målen så här offentligt.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti