keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

Maj och juni - Hur gick det?

Förra veckan övergick juni i juli, vilket innebär att jag igen ska sammanfatta vad jag gjort i maj och juni och som tangerar mina mål för 2016.

Skolan.
Sedan förra hösten har planen varit att jag i vår skulle bli klar med mitt kandidatarbete för att kunna ta ut min kandidatexamen, men så gick det inte. Under det gångna läsåret har jag helt enkelt haft för mycket att göra och då har kandarbetet varit det som blivit ogjort. Alla andra kurser för min kandidatexamen är i alla fall godkända och avklarade och jag tar nya tag i höst med det sista för att få ut mina papper innan höstterminen är slut.

Hälsa.
Ett av mina hälsomål för i år var att "strunta i att försöka vara mer social än vad jag egentligen är och därmed slippa en del ångest kring det". På den punkten har jag verkligen lyckats och släppt all stress kring att vara något jag egentligen inte är. I grunden är jag ändå mer introvert än extrovert, så varför försöka vara extrovert då det inte känns bekvämt för mig. Samtidigt har jag insett en del nytt om det här med att vara social och det ska jag ta och skriva ett helt skilt inlägg om när jag hinner och får formulerat mig på ett vettigt sätt. Något av de andra hälsomålen har jag inte fokuserat på de senaste månderna.

Sociala medier.
Sedan börjat av året har jag minskat på användningen av sociala medier och it radikalt. I juni har jag ytterligare minskat på användningen och hade till och med en facebook- och instagramfri vecka. Bloggläsandet och telefonspelandet har också minskat. För tillfället är jag nöjd med den mängd jag använder sociala medier och it och känner att det är jag som har kontrollen över användandet av tekniken. Därför tänker jag inte minska på användandet på en tid, utan behåller den nivå jag ligger på idag. Om jag ytterligare känner behov av att reducera användningen av sociala medier och it i min vardag får tiden utvisa.

Avklara projekt.
Denna kategori är den kategori jag jobbat mest med under maj och juni månader. Jag har avslutat flera halvfärdiga projekt samtidigt som jag satt igång med mina sju sommarprojekt. Jag tänkte jag tar och listar här nedan det jag gjort klart och vad jag påbörjat. Bilderna får ni i ett skilt inlägg.
  • lappat kläder och mera finns ännu att lappa
  • julprydnader av garn och metall
  • julstjärnor i kartong
  • stickade sockor med flätmönster
  • tre skolsyprojekt = klänning, fodrad långärmad tröja, långbyxor
  • påbörjat mina sommarsyprojekt = två par byxor, en huvtröja, en väska, sex fruktpåsar, en halsduk, klä in hörlurarna med makraméknutar (det sista blev klart i juni)
Nästa utmaning?
Min utmaning för juli och augusti blir att först och främst få klart alla mina sommarsyprojekt. Och för det andra ska jag beta av min bucketlist för sommaren.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti