torstai 14. heinäkuuta 2016

Hälsohets och beachbody

Sedan några månader tillbaka har jag tänkt skriva ner mina tankar om hälsohets och beachbody i ett blogginlägg, men tanken har delvis glömts bort, delvis inte känts relevant då så gott som hela svenskfinlands bloggosfär debatterade ämnet flitigt för någon månad sedan. Men nu känner jag mig redo att sammanfatta mina tankar om ämnet.

Varje år inför sommaren är det som om hälsotidiningarna, kvällspressen och vem vet vad överöser oss vanliga dödliga med budskap om att "så här kommer du i strandform på überkort tid och mår prima". I år ville jag bara spy galla över dessa artiklar och frågade mig varför det ska vara så här? Helt enkelt varför man ska komma i sitt livs form på så kort tid och alltid inför semestern dessutom. Det kan inte vara hållbart i längden att köra sådana snabbgrejer.

Vore det inte skäl att tänka om en gång för alla? Jag anser nämligen att man inte bara ska komma i form inför semestern, utan istället ta hand om kropp och knopp på ett lagom hälsosamt sätt ÅRET OM. Vi har bara en kropp, som tjänar oss i vått och torrt år ut och år in. Därför ska vi också ta hand om och ge kroppen det den behöver för att fungera optimalt i form av näring, motion och vila alla dagar om året och inte endast några veckor eller månader om året bara för att se bra ut i en bikini. Om var och en dessutom vet med sig att man lever någorlunda hälsosamt, vad är det då egentligen för skillnad på hur man ser ut på utsidan?

Det jag alltså vill komma till är att jag anser att man ska skrota allt som heter hälsohets och speciellt beachbody och istället satsa på att leva hälsosamt året om. Och glöm absolut inte att vara stolt över det du ser i spegeln, trots att det inte alltid är så lätt!

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti