tiistai 12. heinäkuuta 2016

En underbar dag

Egentligen hade jag tänkt skriva om något helt annat idag, men ändrade mig. Idag har det nämligen varit en sådan där riktigt bra dag. Ni vet, en dag när det mesta flyter på smärtfritt och all irritation och frustration är som bortblåst ur kroppen. Istället känner man en massa tacksamhet, glädje och kärlek.

Jag vaknade någorlunda utvilad vid åttatiden imorse och kom mig småningom upp ur sängen för en till ledig dag. Dagen började som vanligt med morgonsysslorna och sedan begav jag mig ut för att leta reda på Tore, vår robotgräsklippare. Han hade nämligen varit ute på vift hela natten istället för att stå i laddningsstället som han brukar. Först andra gången jag var ute och letade hittade jag honom avtuppad i buskaget. Få se nu om Tore kommer igång eller om jag måste kontakta hyresvärden för lite hjälp på traven. Väl inne igen satt jag och läste en någorlunda god bok eller sydde kläder på symaskinen.


Det bästa av allt idag var trots allt att jag cyklade ut till Hamnö och kollade in en konstutställning på församlingshemmet. De flesta utställarna, om inte till och med alla, var Kökarbor, som deltagit i en bildkonstcirkel under ledning av bildkonstnär Satu Kiljunen. Alla konstverken var otroligt fina och jag kunde inte annat än beundra att någon faktiskt kan måla så bra som de. Utställningen visas ännu nästa vecka, så om ni har vägarna förbi Kökar ska ni absolut göra en sväng förbi församlingshemmet och utställningen, som är öppen mellan klockan 13 och 15. Samtidigt kan man också ta sig en titt på kyrkan och fransciskuskapellet.


Jag dröjde nog närmare en timme vid församlingshemmet i och med att där jag mötte två kvinnor, i vilkas samtal jag också blev involverad. Det var igen två intressanta livsöden jag fick ta del av och som fick mig att fundera på livet. Jag kom bland annat att tänka på om jag aldrig åkt till Åland då för fyra år sedan och blivit så förtjust i hela stället. Hur annorlunda livet då hade sett ut. Men framförallt tänkte jag på hur privilegierad jag varit att få möta så många fina människor under de senaste åren och ta del av deras olika livsöden. Människor jag annars aldrig hade träffat. Jag kände en tacksamhet över att vi människor både är så lika och så olika varandra till sättet och i våra värderingar. Det, om något, lär i alla fall mig vad som är viktigt för mig i mitt liv.


Glad i hågen och med frid i hjärtat fortsatte jag min färd från församlingshemmet och klättrade upp på bergsknallen bakm kyrkan för att ta några bilder. Väl nere, än mer harmonisk, tog jag cykeln och cyklade till Karlby för kaffe och dopp på bageriet innan det bar av hemåt igen. Eller rättare sagt för saft och dopp.


- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti