keskiviikko 29. kesäkuuta 2016

Tillbakablick - Skolavslutningen 2013

I helgen satt jag och läste en del blogginlägg jag skrivit 2013. I ett av inläggen, daterat 24 maj 2013, berättade jag om min skolavslutning det året. Det var sådan nostalgi att läsa inlägget och så här tre år senare anser jag att jag lyckades beskriva det jag känt och upplevt under läsåret 2012-2013 så bra i ett enda inlägg. Läsåret i fråga gick jag alltså på Ålands folkhögskolas hantverkslinje och det är något jag absolut inte ångrar. Jag vill så klart dela denna nostalgi med er och tänker därför återpublicera inlägget om min skolavslutning 2013. Varsågoda!

"Skolavslutning

Så kom den dagen jag inte väntade på, nämligen skolavslutningen. Att säga hejdå och glad sommar till alla kändes konstigt, att inte se alla människor varje dag igen, några kanse aldrig mer. Men förhoppningsvis kommer jag att se någon i sommar och ifall jag fortsätter i höst ser jag ju många från klassen igen.

Det känns som om skolåret rusat förbi i en väldig fart. Det känns som om vi började just. Jag funderade här om dagen vilka de första människorna jag pratade med på skolan var, vad jag tänkte och funderade på, vad det första intrycket av klasskompisarna var. Det känns som om det var igår. Ändå har det hunnit hända så mycket sedan dess.

Jag är så otroligt glad och tacksam för läsåret som gått. Jag har lärt mig massor med nya saker och insett mycket. Förut har drömmen om att få jobba med hantverk på något sätt varit ogripbar, men nu känns det mera konkret. Hantverket ligger nu på mitt ansvar och det är upp till mig om jag vill fortsätta eller inte. Chansen att jag plötsligt skulle utesluta hantverket ur mitt liv finns inte på min världskarta, det är en så stor och viktig del av mitt liv. Under läsårets lopp har jag även fått chansen att lära känna många nya, fina människor. Som vi skrattat och haft oss. Mot- och medgångar och funderingar om hantverk och annat har vi försökt lösa, mängder av skärsår och blåsor har vi fått och antagligen förbrukat ännu mera plåster. Nämnas kan att alla har kvar sina fingrar och tår. Alla fikastunder vi haft. Som jag kommer att sakna alla klasskamrater och skolan!"

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti