torstai 9. kesäkuuta 2016

Sommarjobb och att inte bränna ner hela kåken

Idag strax innan halv ett på eftermiddagen anlände jag till Kökar, där jag ska tillbringa ännu en sommar i jobbets tecken. Att få rutin på mitt liv igen ska bli så skönt, likaså att en längre tid få vistas på ett och samma ställe. Den senaste tiden har mitt liv nämligen inte haft så mycket rutiner och jag har yrat runt lite varstans.

Efter att ha anlänt till Kökar körde jag in till Karlby och jobbet. Jag hälsade på min kollegor (både nya och gamla), hämtade ut nyckeln till huset var jag och en kollega ska bo i sommar och handlade mat så jag klarar mig några dagar framöver. Resten av dagen har jag tillbringat i och kring huset. Jag har bärt in mina saker, packat upp väskorna, vädrat och försökt få lite värme i hushållet. Det sistnämnda har inte gett desto större resultat ännu, vilket innebär att jag imorgon ska försöka mig på att få eld i spisen utan att bränna ner hela kåken. Jag ska också luska ut vem som är duktig på att fixa cyklar här på holmen, för tidigare idag när jag skulle en andra sväng till Karlby tänkte jag ta cykeln, men efter ett par hundra meter hoppade växlarna ur och slutade fungera. Dessutom kan det hända att jag har hål på bakdäcket. Jättekul. Not.

Hur som haver inleder jag min jobbsommar imorgon och råder förhoppningsvis bot på värsta hemlängtan, för visst känns det allt tomt i hjärtat att ha lämnat familjen i Österbotten. Om någon dag ska jag se att det blivit bättre och om två veckor, på midsommar, kommer förhoppningsvis föräldrarna hit och hälsar på.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti