torstai 16. kesäkuuta 2016

Grekland, maj 2016

För en tid sedan lovade jag berätta litegrann vad jag sysslat med under min två veckor långa bloggtystnad i månadsskiftet maj-juni. En vecka gick mestadels åt till att packa och städa inför både Greklandsresan och Kökarvistelsen, för den andra veckan av min bloggtystnad låg jag vid en pool och njöt av den grekiska solen. Jag, mina föräldrar och min moster åkte nämligen iväg till en liten grekisk ö nära det grekiska fastlandet. Vi hade en underbar vecka med mycket sol och värme samt lite tjafs. Förutom att njuta av solen vid poolerna hyrde vi även bil ett par dagar och besökte olika sevärdheter på holmen i fråga. Att hotellet vi bodde på var superfint och beläget precis vid havet gjorde inte saken sämre. Inte heller det faktum att personalen på hotellet, men också människorna överlag där, var trevliga, hjälpsamma och gästvänliga. Tvärtom.

Det var fantastiskt skönt att komma bort från den annars så stressiga vardagen och vardagssysslorna. Jag kunde verkligen koppla bort allt som hette Finland under veckan i Grekland. Dessutom hann jag umgås intensivt med familjen innan jag åkte ner till Kökar. När vi sedan landade i Finland möttes vi av ett vårigt, grönt och varmt hemland, vilket var mycket trevligare än att mötas av ett mörkt, kallt och vintrigt hemland. Att sedan landa strax efter två på natten i Helsingfors och inse att det var någorlunda ljust ute var en upplevelse i sig. Det var skönt att komma bort från vardagen och ladda batterierna för en sommar med jobb, men lika skönt att också komma hem igen.

Till slut "lite" bilder från resan.


Bakom trädet syns det hotellrum vi bodde i under resan.




Utsikten från vår balkong var det verkligen inget fel på.


En liten glimt av hotellets trappa ner till stranden.



Lite fler glimtar från hotellet. Poolerna och solstolarna vette mot havet och även en närliggande strand fanns till hotellgästernas förfogande.



Vi hade ca tre kilometer in till närmaste by. Bilden ovan togs vid byns strandgata där de allra flesta av byns restauranger låg och oj så gott vi åt under veckan.



Första dagen vi hyrde bil körde vi upp till en bergsby, som var känd för sitt hantverk. Hantverken var fina och likaså utsikten. Jag hittade förstås något smått att köpa hem härifrån.






Andra dagen vi hade bil åkte vi iväg till ett kloster. Jag tycker det är så intressant att besöka kyrkor och kloster i främmande kulturer, men också här hemma.


Det fanns också diverse olika djur intill klostret. Mamma hittade direkt en anka att prata med. Ankan döptes till Iines.


Efter att vi besökt klostret körde vi ner till öns huvudstad. Vid klostret öppnade sig en vacker vy över staden i fråga.


De allra flesta dagarna lyste solen från en  klarblå himmel och värmen steg långt över tjugo grader. Det ledde dock till att jag började frysa lite om kvällarna. Kvällen, när bilden ovan är tagen, frös jag lite extra mycket och drog på mig mera kläder vartefter. Pappa tyckte jag såg ut som en gumma, medan mamma specifiserade sig litegrann och tyckte jag liknade mer en estnisk gumma än enbart gumma.


Här är en till vy från då vi körde hyrbil under veckan.


Sista dagen på resan var vi tvungna att checka ut från hotellet klockan 12 medan flyget hem till Finland skulle åka först sent på kvällen. Det allra mesta packade vi förstås i våra kappsäckar, men det vi behövde under dagen stuvade vi ner i x antal plastpåsar. Oj så vi skrattade åt synen av våra plastpåsar den dagen.



Och avslutningsvis ett par bilder från hotellets närmaste omgivning.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti