lauantai 14. toukokuuta 2016

Top 5 i ESC

Om någon timme, mer exakt klockan 22.00, börjar finalen av årets Eurovision Song Contest och jag är minst sagt taggad! Vem är inte det liksom? Det enda som tar ner feelisen en aning är det faktum att jag är tvungen att titta på finalen själv. Jag hade nämligen mer än gärna haft sällskap för det är så roligt att titta på programmet med någon annan samtidigt som man kan utbyta åsikter om låtarna mellan varven. Hur som haver får det bli så här det här året och istället ska jag gissa hur top fem kommer att se ut ikväll (natt) efter avslutad sändning.

Som varje år inför ESC har jag tittat på flera förhandsvisningsprogram där årets bidrag visats och kommenterats. Under årets program har jag skapat mig egna förhandsfavoriter samt lyssnat extra noga på de "officiella" förhandsfavoriterna. Ingen av de bidrag som toppat vadslagningsbyråernas listor fanns på min egen lista över förhandsfavoriter. Men ESC-veckan kom, semifinal ett avverkades, likaså semifinal två och min lista kom att förändras. Flera av mina favoriters scenframträdanden i semifinalerna var nämligen smärre besvikelser medan sådana låtar jag knappt lagt märke till tidigare visade sig vara riktigt bra.

Mina favoriter innan ESC-veckan:
- Finland
- Sverige
- Frankrike
- Estland
- Ungern

Vadslagningsbyråernas favoriter:
- Ryssland
- Australien

Och slutligen min TOP 5 för i kväll:
- Ungern
- Ryssland
- Sverige
- Australien
- Frankrike

Edit:
Israel får jag ju inte glömma! Så min top 5-lista får istället bli en TOP 6.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti