perjantai 6. toukokuuta 2016

Mars och april - Hur gick det?

I början av detta år skrev jag detta inlägg, som behandlade mina mål för det kommande året. Tanken var att sedan uppdatera hur det gått vid varje månads slut, men efter januari och februari månaders rapporter kände jag att det blev för tjatigt och valde istället att bara uppdatera om saken varannan månad. Därför kommer här en sammanfattning av både mars och april.

Fastan.
Under februari månad inleddes den fyrtio dagar långa fastan innan påsk och jag hängde på genom att avstå från socker och telefonspel. Ett par gånger kom jag dock på mig själv med att sitta och spela på telefonen och i stilla veckan slarvade jag en del med sockret, men annars gick det hela förvånansvärt bra. Min taktik för att komma genom fastan var att klara av en dag i taget utan det jag valt att avstå från och det visade sig fungera ganska bra. Efter avslutad fasteperiod har jag delvis fallit tillbaka i gamla mönster, delvis fått in nya vanor i min vardag. Fastan i sig och hur det gick får alltså godkänt.

Hälsa.
Ett av mina hälsomål fär i år var att inte försöka vara mer social än vad jag egentligen är i och med att jag tidigare ofta försökt vara just det. Efter årsskiftet har jag släppt på dessa krav och varit mycket mer tillfreds med mig själv tack vare det. Dessutom har min ångest kring sociala situationer minskat radikalt och jag har på ett helt annat sätt än tidigare kunnat slappna av i sociala sammanhang.

Ett annat hälsomål var att få in en regelbunden träning i min vardag. I dagsläget drar jag nytta av så gott som all vardagsmotion jag bara kan och utöver det tränar jag konditionsträning 2-4 gånger per vecka. Regelbundenheten i träningen är där, vilket jag är nöjd med. Nästa utmaning blir att få den mera varierad.

Ett av de mål som det går mindre bra med är utmaningen med ett socker- och köttfritt år. Där finns det massor jag kunde förbättra ännu. Bara jag får skolan avslutad för i  vår får jag också mer tid att stå i köket och kocka vegetariska rätter och ytterligare minska på sockret i min kost.

Sociala medier.
Det är bara att konstatera att jag blir sjukt stressad av sociala medier och teknik (IT) överlag, vilket var orsaken till att jag ville minska på dess användning. Sedan årsskiftet har jag därför stadigt minskat på användningen av sociala medier och teknik, men haft några "återfall". I dagsläget kolla jag facebook 1-2 gånger per dag, instagram cirka en gång per månad och följer cirka 7 bloggar regelbundet. Random blogginlägg att läsa via facebookgruppen Finlandssvenska bloggare har jag lagt av med för en tid sedan då jag plötsligt tyckte att det var totalt onödigt. Inom denna kategori blir det ingen ny utmaning för maj och juni månad utan jag försöker finna balans i det jag hittills uppnått. Om jag plötsligt kommer på att jag ytterligare ska minska på användningen så gör jag det.

Avklara projekt.
I denna kategori går det också sakta men säkert framåt och det känns som om jag varje månad får avslutat något halvfärdigt projekt. De senaste två månaderna har jag stickat klart ett par sockor och broderat klart en korsstygnstavla på stramaljbotten. Ramisättningen av tavlan måste dock ännu justeras litegrann. Dessutom har jag fått klart ett av mina fyra syprojekt till skolarbeten också, vars slöjdprocess jag bloggat om.



Nästa utmaning?
De två följande månadernas utmaning blir att få klart de tre syprojektena till skolarbeten jag har kvar för att få den sista kursen för terminen avklarad, men också de tre sy- och pysselprojekten jag har på gång på hemmaplan. Den andra utmaningen blir i sin tur att få träningen mer varierad än vad den är just nu. Den tredje och sista utmaningens fokus faller däremot på kosten, som jag vill få mer hälsosam än vad den är just nu.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti