sunnuntai 15. toukokuuta 2016

ESC - finaltankar och favoritlåtar

Här "förfestade" jag för mig själv med bra musik att shejka loss till, Studio Eurovision på SVT1 och en snabb ordna lägenheten-runda innan finalen av Eurovision Song Contest började igår kväll. Feelisen sköt i höjden och när programmet började var det bara att zappa över från SVT1 till YLE2, för traditionsenligt ska ESC ses från den finska kanalen och med finskt referat. Som vanligt antecknade jag alla bidrag på papper och poängsatte dem med hjälp av skalan 0-5 poäng. I år skrev jag också en liten och spontan kommentar efter de låtar där jag kände att det behövdes en skriftlig förklaring.

Sverige bjöd på en bra show från början till slut, Petra Mede och Måns Zelmerlöw var så otroligt duktiga och proffsiga som programledare, de deltagande länderna bjöd på varierande scenshower och finalen avslutades med en olidligt spännande resultatomröstning. Igår innan finalen skrev jag ett inlägg om hur jag trodde att kvällens TOP 5, senare TOP 6, skulle se ut. Jag presenterade min gissning helt utan inbördes ordning och nu ska jag se hur det gick med min gissning. Sedan ska jag förstås kommentera en del av låtarna, som tävlade i ESC-finalen.

1. Ungern (19)
2. Ryssland (3)
3. Sverige (5)
4. Australien (2)
5. Frankrike (6)
6. Israel (14)

Inom parentes har jag skrivit ut ländernas slutliga placering och kan konstatera att jag fick 4 rätt av 6 möjliga.

UKRAINA (Jamala - 1944)
Ukraina gick slutligen segrande ur tävlingen med bidraget 1944, som handlar om Stalins massdeportation av krimtatarer till Centralasien 1944. Innan den gångna veckans tävlingar har Jamalas låt diskuterats en hel del i massmedia på grund av dess delvis politiska innehåll och jag hörde nyss på radion att Ryssland inte ser med blida ögon på Ukrainas vinst. Innan andra semifinalen i torsdags hade jag, trots all massmedial uppmärksamhet, inte lagt så stor märke till det ukrainska bidraget, men efter att ha sett låten framföras live ett par gånger är jag såld. Det är trovärdigt, berörande och pysäyttävä (kommer inte på någon bra svensk motsvarighet).


UNGERN (Freddie - Pioneer)
Enda sedan jag hörde Ungerns låt för första gången i förhandsvisningen på tv har det varit en av mina favoriter i år hela tävlingen genom. Den har nämligen inte, som flera andra av mina favoritlåtar från början, fått ett platt fall när det framförts live. Jag gillar texten, musiken, killens hesa sångröst, scenframträdandet, allt! Ett perfekt paket från början till slut helt enkelt.


FRANKRIKE (Amir - J'ai Cherché)
Det är samma sak med Frankrikes bidrag som med Ungerns. Jag har gillat det här från första början och tycker att hela paketet håller måttet från början till slut. Dessutom är låten trallvänlig och jag kan inte förneka att mitt hjärta smälter litegrann för killens ögon och leende.


SVERIGE (Frans - If I Were Sorry)
När Frans gick och vann Melodifestivalen fattade jag ingenting. Hur vann han när det fanns bättre låtar med än If I Were Sorry? Men jag har fått äta upp varje tanke jag tänkt och ord jag sagt om Sveriges bidrag, för det här är en låt som växt massor i mina öron sedan mars. Varje gång jag hör den på radion vrider jag upp volymen och nynnar med. Det här är en riktig feelgood-låt, som behåller sin charm trots all sin enkelhet.


NEDERLÄNDERNA (Douwe Bob - Slow Down)
Nederländerna bidrar med årets mest country- och 70-talsaktiga låt, men jag nynnar glatt med. Bidraget går lite i samma anda som Sveriges If I Were Sorry och går därför hem hos mig också. Det här är nämligen också en feelgood-låt, som till och med får de mest tråkiga hemmasysslorna att bli roliga att göra.


FINLAND (Sandhja - Sing It Away)
Jag har från första början gillat Sandhjas låt i och med att den är så medryckande och en av de bättre låtarna Finland skickat till ESC på senare år. Men tyvärr blev liveframträdandet i den första semifinalen i tisdags en besvikelse. Jag tyckte nämligen att hon sjöng falskt ibland och att koregrafin kunde ha varit bättre. Om inte annat kommer jag i alla fall att sjunga och dansa vidare på Sing It Away, men 1000 gånger falskare än vad proffsiga sångare gör.


Ungern, Frankrike, Sverige, Nederländerna och Finland är alltså de låtar som jag gillat bäst hela tävlingen genom. Sedan finns det förstås flertalet andra låtar som också var bra både i gårdagens final och i semifinalerna i tisdags och torsdags, men som jag inte kommer att ta upp desto mera. Följande bidrag har dock under veckan växt massor i mina öron och kommer att göra det ytterligare om jag gissar rätt.

Ryssland (Sergey Lazarev - You Are The Only One)

Australien (Dami Im - Sound Of Silence)
Israel (Hovi Star - Made Of Stars)
Bulgarien (Poli Genova - If Love Was A Crime)
Armenien (Iveta Mukuchyan - LoveWave)

Vilket bidrag var er favorit?

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti