maanantai 9. toukokuuta 2016

De tio evighetsfrågorna

Det var tydligen finlandssvenska Linn (Mama's got the magic) som startade denna lista om heta återkommande samtalsämnen i den finlandssvenska bloggvärlden och den verkar ha spridit sig en del. Jag erkänner att det är sällan jag orkar bry mig att skriva inlägg om dylika ämnen, men tänkte att jag en gång för alla gör klart för omvärlden vad jag anser om följande diskussionsämnen. Förberd er på en del flum och ganska vaga svar i de flesta frågorna.

1. Så här tänker jag kring vacciner:
Detta inlägg tycker jag beskriver ganska bra även min åsikt om vacciner. De vanligaste vaccinerna man får som barn är jag absolut för då de ändå förebygger vissa allvarliga sjukdomar. Men när det sedan kommer till influenssavaccin eller det planerade vattkoppsvaccinet kan jag tycka att man själv eller som förälder får avgöra om man tar det/ger det till sitt barn eller inte. Dessa så kallade frivilliga vaccin fyller säkert sin funktion också, men är kanske inte lika "nödvändiga" för alla som de man får som barn. Dessutom ska det erkännas att jag inte är så värst insatt i vaccinationsdebatten.

2. Gällande skönhetsingrepp tycker jag så här:
I grund och botten anser jag att skönhetsingrepp är onödiga. Men om man däremot varit med om en olycka och fått svåra skador på kroppen som helt eller delvis kan korrigeras med skönhetsingrepp kan jag dock tycka att det är okej att utföra sådana åtgärder.

3. Min sanna åsikt om Muminmuggar:
Muminmuggar är fina och jag har också samlat på dem, men är nöjd med min samling nu. Mina Muminmuggar skaffades för att användas, inte till att stå oanvända i ett vitrinskåp och damma, vilket vissa verkar syssla med. Att Muminmuggar ska fungera som dammsamlande prydnader har jag alltså ingen förståelse för. Måste också tillägga att det verkar finnas riktiga Muminmuggssamlarfanatiker i Svenskfinland (vad jag sett i bloggar iaf) och detta både förvånar mig och gör mig skrattretande av någon konstig anledning.

4. Ska barn synas på sociala medier? Så här tänker jag:
Det är föräldrarnas ensak om de väljer att låta sina barn synas på sociala medier eller inte. Än så länge har jag inga egna barn och kan därför inte säga hur jag skulle göra om jag hade några.

5. Är jag feminist eller inte? Så här tänker jag:
Jag är förfärligt oinsatt i vad feminism i grund och botten handlar om och har därför svårt att helt ärligt svara på frågan. Mitt svar får bli att ett jämställt samhälle förstås är eftersträvansvärt om det är det feminismen strävar till.

6. Mina tankar om kommersiella samarbeten i bloggar:
Jag tycker det är okej med kommersiella samarbeten i bloggar så länge bloggen inte enbart (eller till största delen) bygger på dessa samarbeten. Dessutom ska alla samarbeten tydligt framkomma i bloggen.

7. Kan pojkar ha rosa kläder? Min åsikt om genustänk i kläder:
Pojkar kan ha rosa kläder och flickor gröna kläder, helt klart. Jag anser att både barn och vuxna ska få ha vilka färger som helst på sina kläder så länge kläderna är hela och rena. Genustänk kring olika saker i all ära, men ibland tycker jag faktiskt att vissa går till överdrift med genustänket.

8. Dop eller namnfest - vad väljer jag?
Dop. Den frågan är det ingen tvekan om. Jag har hemifrån fått en barnatro som jag än i dag bär med mig och det vill jag föra vidare till mina eventuella framtida barn och då är dop en självklarhet för mig.

9. Bloggska - är det ett viktigt språk?
Ursäkta vad? Jag ingen aning om vad bloggska är faktiskt, därför skriver jag på svenska.

10. Den berömda bloggfasaden - ska man visa allt i bloggen?
Som bloggare behöver man inte visa allt i bloggen. Man väljer själv vad man visar och inte visar, för alla ska få ha ett privatliv. Själv väljer jag att främst skriva positivt i min blogg i och med att jag själv mycket hellre läser positiva bloggar än sådana där det klagas hela tiden. Som bloggläsare ska man dock komma ihåg att bloggaren oftast delar med sig av bara en bråkdel av sitt liv i bloggen och det stämmer även in på mig.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti