perjantai 8. huhtikuuta 2016

Vårlistan

En vårlista jag stal av Carola Ekman.

Har våren börjat som du tänkt dig?

Jag hade inte tänkt så mycket egentligen. Men när jag tänker efter har våren börjat riktigt bra. Jag har fått undan massor med skoluppgifter och kurser, haft en riktigt bra fältpraktik, fixat sommarjobb samt fått umgås med både min familj och mina närmaste vänner. Mer kan jag faktiskt inte begära och är tacksam för det som varit.

Hur såg ditt liv ut förra våren?

Den var ungefär lika stressig som den här våren, men jag klarade det också. Jag gick bland annat en intressant kurs om utomhuspedagogik, var på arbetsintervju till Viking Line i Helsingfors för sommarjobb men hamnade istället på Kökar och funderade på var jag skulle bo till hösten.

Hur hoppas du att våren blir i år?

Lugn och harmonisk. Jag vill få avslutat de sista pågående kurserna för i vår samt komma framåt på mitt kandidatarbete, trots att det inte blir klart i vår. Sedan vill jag också hinna träna en del, men också baka och sy en del kläder på egen hand.

Hur hoppas du ditt liv kommer se ut nästa vår?

Jag hoppas att arbetet med mitt kandidatarbete är på slutrakan och att våren inte är lika stressig som den varit i år och ifjol. Sedan hoppas jag också att jag hinner njuta av vårvädret och livet.

Vad är ditt vårplagg nummer ett?

I slutet av våren när det är tillräckligt varmt brukar jag dra på mig mina röda långbyxor. De byxorna är därmed mitt vårplagg nummer ett, då jag varje vår väntar på att få börja använda dem.

Hur förändras musiken du lyssnar på under våren?

Min musik ändras inte så mycket under årets lopp, men om jag måste säga något så lever jag den här tiden på året i efterdyningarna av svenska Melodifestivalen. Detta innebär att Melodifestivalen är slut för i år sedan en tid tillbaka, men jag lyssnar fortfarande ganska intensivt på mina favoritlåtar från den gångna festivalen. Bland flera riktigt bra låtar i år är den absoluta favoriten ändå Oscar Zia och låten Human.

Har du några särskilda vårporjekt på g?

Jag tänker baka massa bröd och bullar i vår. Jag vill också hinna rita mönstren och klippa ut mönsterdelarna i tyg till fem egna syprojekt.

Vad önskar du dig i vår?

Soligt och fint väder. Men lite regn mellan varven skadar inte heller, både för naturens skull och för att jag inte ska glömma bort att uppskatta det förhoppningsvis soliga vädret. Jag önskar också stressfri kvalitetstid med dem jag tycker allra mest om här i världen.

Föredrar du våren eller hösten?

Jag tycker om både våren och hösten på grund av att båda årstiderna har sin egna, unika charm. Därför tänker jag inte välja vilken som är bättre.

Vem/vad är din vårförälskelse?

Efter en stunds fundering kommer jag fram till att det måste vara min cykel. Jag och cykeln har nämligen levt i ett hatförhållande hela januari- och februarimånad de senaste åren för att i mars någongång hitta tillbaka till varandra och i april vara helt oslagbara.

Tre saker som stoppar vårkänslorna.

En viss vårtrötthet jag drabbas av så gott som varje år, massor att göra och slaskväder.

Har du redan några sommarplaner?

Den enda fastslagna planen jag har för i sommar är att åka ut till Kökar i år igen och jobba. Sedan finns det förstås också en del ospikade planer och förslag till program i sommar, vilka bestäms i ett senare skede.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti