maanantai 18. huhtikuuta 2016

Infodringar & fållen

Detta inlägg är en direkt fortsättning på de inlägg jag tidigare skrivit om projektet Fria former inom ramen för kursen Människan och miljön.

Efter att jag sytt ihop det ärmlösa plaggets överdel med kjoldelen och även fått fastsytt den dolda dragkedjan i ena sidsömmen började jag äntligen se ljuset i tunneln av Fria former-projektet. Jag hade bara fållen, infodringarna och lite annat småfix kvar att göra innan jag kunde förklara arbetet klart. Men som det ofta blir kommer några hinder i vägen, vilka också ska lösas. Så även nu.


På bilden syns vilka delar av plagget jag jobbat med senast och som jag beskriver i inlägget.
1. Fållen
2. Halsinfodringen
3-4. Ärmhålsinfodringarna

1. Fållen. Jag började med fållen, det enklaste. Först mätte jag att kjoldelen var lika lång runtom hela arbetet och klippte den jämnare och rakare där det behövdes. Efter att jag klippt fållen rak överkastade jag kanten. Därefter vikte jag först upp fållen 1 cm och sedan ännu 1,5 cm för att på så sätt "gömma in" den överkastade kanten, vartefter jag sydde fållen med raksöm. Man kan fråga sig om det var nödvändigt att överkasta fållkanten då jag ändå gömde in den på det sätt jag gjorde. Jag kan svara er att nej, det är inte nödvändigt. Jag gjorde det ändå på grund av att det tyg jag använde mig av till plagget resmade sig så pass mycket att jag tog till en försiktighetsåtgärd.


Fållen.

Efter att jag sytt fållen klart påbörjade jag arbetet med infodringarna. Men varför sys infodringar på plagg och vad är det? Nu har jag inget "riktigt" svar på den frågan, utan baserar det enbart på mina egna tankar om ämnet. Förenklat kan det sägas att en rundad öppning på ett plagg, till exempel en halsurringning eller ärmhål på en topp, i största delen av fallen sys med en infodring på grund av att slutresultatet då blir bättre och snyggare. Om man bara skulle vika in sömsmånen på en halsurringning utan infodring kan det hända att det skulle bildas veck då det på vissa ställen finns för mycket tyg och på andra ställen för lite i det som vikits in. Jag har också hört någonstans att det inte blir snyggt på grund av något med trådriktningen. Därför klipper man till en extra mönsterdel (infodringen), som har samma form som den rundade öppningen man ska fodra in, syr ihop infodringen med plagget, viker infodringen till avigsidan och syr en stickning för att hålla den extra tygstycket på plats.


Här har jag precis konstruerat klart att mönstren till infodringarna.


Jag använde mig av ett lakanstyg till infodringarna,
vilket jag och A kommit överens om då det ursprungliga ljusbruna tyget inte räckte till.

2. Halsinfodringen. Efter att ha konstruerat mönstren för alla infodringar och klippt ut alla delar i tyg började jag arbetet med halsinfodringen. Det första steget med detta var att stryka fast limtyg på avigsidan av infodringens två delar (fram- och bakstycke) vartefter jag sydde ihop halsinfodringens axelsömmar samt överkastade dem. Sedan nålade jag fast halsinfodringen i halsurringningen, rätsida mot rätsida så att axelsömmarna på plagget och infodringen mötte varandra, och sydde sömmen med raksöm samt överkastade den, men också infodringens yttre kant.



Halsurringningens infodringar.
Den ena syns från avigsidan med limtyg på.

3-4. Ärmhålsinfodringarna. Ärmhålsinfodringarna sydde jag på samma sätt som halsinfodringen, men mötte på motstånd i början då jag insåg att jag klippt största delen av dessa infodringar spegelvänt jämfört med hur det skulle vara. Därför fick jag börja med att klippa till tre nya ärmhålsinfodringar till det ärmlösa plagget. När jag väl klippt till nya infodringar gick arbetet bättre och mer smärtfritt. I den sida jag hade sytt den dolda dragkedjan sydde jag fast infodringen på ett aningen avvikande sätt jämfört med andra ärmhålet, se bild nedan.


Jag lämnade helt enkelt sidsömmen i denna infodring osydd
och vikte istället in den sömsmånen "under arbetet" i sömnadsskedet.
(Svårt att förklara med ord hur jag gjorde.) 


När jag sytt fast infodringarna i själva plagget och överkastat det som skulle överkastas klippte jag små hack i den söm där plagget och infodringarna möttes utan att klippa sönder raksömmen eller sicksacken för att sedan lättare kunna vika infodringarna till avigsidan av plagget. Efter att jag svängt infodringarna till avigsidan och strykt dem sydde jag en stickning vid halsurringningen och ärmhålen för att få infodringarna att bättre hållas på plats.



Infodringarna fastsydda på plagget,
men innan svängning till avigsidan.


En sömnadsdetalj.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti