maanantai 11. huhtikuuta 2016

Att sätta sig vid symaskinen och sy - Steg 1

Den senaste veckan har jag äntligen hunnit sätta mig ner och ta tag i ett av syprojekten inom kursen Människan & Miljön, nämligen det ärmlösa plagget som går under projektnamnet Fria former. Jag har haft ett par månaders paus med arbetet på grund av allt annat i skolan, men i veckan var det som sagt dags att sätta mig ner och jobba vidare på plagget och nu ska jag berätta vad jag gjort sedan senast. Vill ni läsa vad jag gjort tidigare i samma projekt? Då klickar ni in er på kategorin Människan & miljön - Fria former i sidbalken till höger. Förrän jag fortsätter vill jag också ursäkta mig för dagens dåliga bildkvalitet, men man tager vad man haver var dagens melodi med bilderna.

Senaste inlägg med samma tema avslutades med att jag konstaterade att jag skulle påbörja sömnaden av tröjans överdel som nästa steg och det är det jag hållit på med att sy den senaste tiden. Jag började med att sy bystinsnitten på framstycket och axelinsnitten på bakstycket. Dessa insnitt sydde jag för att få en mera tredimensionell form på plagget, vilket också gör att plagget sitter bättre på användaren när den är klar. Förutom bystinsnitt och axelinsnitt finns det också andra typer av insnitt, så som prinsesskärning och ok.


På dessa två bilder har jag sytt byst- och axelinsnitten samt sömmarna mitt fram och mitt bak.


Efter att jag sytt klart insnitten var det dags att sy sömmen mitt fram, men också sömmen mitt bak. Jag sydde också axel- och sidsömmarna med raksöm. Trots att sömmarna ännu skulle förstärkas med att överkastas valde jag att inte göra det ännu i detta skede, utan lät mitt par Antonia (som jag syr plagget åt) prova tröjan för att se hur det passar på henne. Under en lektion tog jag därför A åt sidan och hade henne att prova plagget. Vi kunde tillsammans med vår lärare komma fram till att en del ändringar behövde göras.


Så här såg plagget ut innan A provade den och jag hade gjort överenskomna ändringar.


Följande ändringar skulle göras på plagget:
  • rundare halsringning framtill
  • bystinsnitten förkortas med 4 cm (ny längd 7 cm)
  • bakstyckets mitt bak-söm sys in sammanlagt 4 cm nertill, sluttningen mot den ursprungliga sömmen går 10 cm upp
  • sy i en dold dragkedja i ena sidsömmen
Jag tackade för provningen och satte mig ner för att fixa till och sy om det som skulle ändras på plaggets överdel. Det jag lämnade ogjort i detta skede var att sy i dragkedjan, vilket jag gör när jag fått sytt i plaggets kjoldel med dess överdel.


Så ser plagget ut i dagsläget efter att jag sytt och fixat om det som skulle ändras.


När jag gjort de ändringar jag och A kommit överens om hade jag henne att prova plagget igen för att kolla upp om ändringarna varit till någon nytta. Nu satt plagget mycket bättre då det hade en passform enligt A:s mått! Det jag ännu var tvungen att justera var att sy in axelsömmarna sammanlagt två centimeter vid halsringningen för att plagget även där skulle sitta bra. Sedan överkastade jag alla sydda sömmar. Och det är ungefär så långt jag kommit i dagens läge. Nästa steg är att konstruera mönstret till plaggets nedredel och få ut mönsterdelarna i tyg till det också, men mera om det steget i ett skilt inlägg.


Överkastade sömmar.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti