perjantai 11. maaliskuuta 2016

Februarirapport

Det är nästan mitten på mars och min februarirapport har hittills uteblivit, men nu ska jag försöka mig på att sammanfatta hur det gått med mina nyårsmål förra månaden. Jag ska dessutom försöka hålla mig kort kring mina tankar om skolan, halvfärdiga slöjdprojekt, hälsomål och sociala medier.

Största delen av tiden och tankarna i februari kretsade kring skola, alla halvfärdiga skolarbeten och den stress detta orsakade hos mig. I mitten av månaden var det dock bara att inse att jag hade tagit på mig för mycket skolarbeten och därmed tänka om hur jag skulle ta mig genom resten av terminen och så många kurser som möjligt utan att köra slut på mig själv helt. Ett par diskussioner och mejl senare var saken klar; jag skjuter upp ett par kurser och går resten som planerat i vår. Beslutet var en enorm lättnad för mig och jag gick som i ett töcken samt sov som en björn ett par veckor efter beslutet, varav det senare nämnda var mer än behövligt.

Veckan efter att fastan inför påsk inletts hakade jag också på detta med att fasta. Jag bestämde mig nämligen att fram till påsk avstå från telefonspelande och socker i form av bullar, kex, godis, läsk och dylikt. Den första veckan av fastan var förstås värst, men desto längre tiden gått desto lättare har det blivit att avstå från socker och telefonspelandet. I slutet av februari var det ett faktum; sedan nyår har mitt intresse för sociala medier (syftar främst på instagram, facebook och facebookgruppen finlandssvenska bloggare) minskat radikalt. Ibland funderar jag på om det ens är nödvändigt att jag har kvar mina konton på dessa sajter. Det finns så mycket vettigare saker att lägga tid på än att slösurfa på internet!

En av de bättre sakerna som hänt under februari, förutom fastan och beslutet om skolan, är att jag fått in träningen i min vardag på allvar. Det har blivit åtminstone två pass per vecka, nämligen zumba och simning, samt den vardagsmotion jag får då jag går till skolan. I slutet av februari började jag känna att det småningom kunde vara dags att lägga till ytterligare ett pass i mitt träningsschema. Det som intresserar mig mest att lägga till är endera styrketräning eller stretchning.

Dessutom kommer jag också framåt med mina slöjdprojekt, om än i sakta mak. Jag fick klart mössan och halsduken i februari, precis som jag planerat. Dessa två alster skickades iväg som födelsedagspresenter till min moster i förra veckan och hon var nöjd. Tyvärr glömde jag fota dessa produkter innan de for iväg, men nästa gång hon och jag träffas ska jag försöka komma ihåg att knäppa några bilder av alstren. Som nytt projekt efter att de ovan nämnda var klara var ett korsstygnsarbete i stramalj med färdigt tryck. Jag har inte gjort korsstygnsarbeten på egen hand på åratal, så därför var detta arbete verkligen roligt att sätta igång med. Som sista slöjdprojekt i februari började jag sticka på ett par sockor. Stickningen fungerar som föreläsningsprojekt i och med att jag har lättare för att koncentrera mig på föreläsningarna om jag får pyssla på med något smått samtidigt.


Sammanfattningsvis går det att se att jag kommer framåt med mina mål och halvfärdiga arbeten, trots att det ibland går små steg i taget. Marsmånads utmaning har däremot blivit och är att stabilisera de mål jag jobbat med under januari och februari och som jag uppnått helt eller delvis. Dessutom blir det att beta av så många halvfärdiga skolarbeten och slöjdprojekt som möjligt.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti