keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

Fältpraktiken är över!

Idag har jag avklarat min sista fältpraktikdag. Det har varit givande, roligt och tankeväckande att vara ute på fältet några veckor och se hur andra lärare än enbart Övislärarna i Vasa jobbar. Jag har fått många nya idéer på hur man kan förverkliga undervisningen i textilslöjd, men också insett att jag har mycket att lära mig ännu. Det senare nämnda gäller speciellt det ämnesteknologiska innehållet, men också det ämnesdidaktiska. Jag kan grunderna i flera slöjdtekniker ganska bra, men jag borde fördjupa mina kunskaper väsentligt mycket mera. Det jag borde öva mig på är att avläsa mönster och arbetsordningar, detaljsömnad, sticka och virka mer avancerade produkter än enbart sockor och mormorsrutor samt beräkning av materialåtgång och -kostnader. Med mera. Oftast är det ändå tidsbristen som sätter käppar i hjulen, men i vår och sommar ska jag fasiken se till att ge mig i kast på något nytt, mer avancerat projekt. 

Avslutningsvis ska jag bjuda på några bilder jag tagit under de senaste veckorna av produkter jag skulle vilja tillverka. Jag bjuder även på några av de låtar som jag lyssnat på ganska flitigt i bilen på väg till och från praktiken.


Dörrkransar stickade i papperssnören.


Skaftet till en stickad socka. Jag vill också sticka någon typ av flätor!


De instickade hörlurarna påminner mig om att jag borde göra samma sak med mina.
Allt för att de inta ska trassla till sig så fruktansvärt efter varje gång man använt dem.


En babyfilt, vars mönster hittas på www.garnstudio.com.
Tillverkningen av detta alster var populärt bland eleverna och klart att jag också måste prova då.


Något i 3D ska jag en dag också virka, till exempel en amigurumi.


Återbruk är något jag verkligen gillar och här är några exempel på vad jag tänker prova göra.
Bara jag får skaffat material till projekten vill säga.



Dessa stickade och virkade Converse-skor är kanske inte något jag skulle göra,
men är tvungen att visa er en bild på dem ändå.


Major Lazer - Light It Up


Twenty One Pilots - Stressed Out

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti