sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

C9

(Varning för megalångt inlägg)
Förra sommaren och hösten läste jag flera blogginlägg om C9 (Change 9) och personer som testat programmet. Resultaten var fina, i alla fall för stunden. Inom mig började därmed ett intresse för detta nio dagars detoxprogram från Forever Living växa, men jag vågade ändå inte beställa hem C9-boxen. Så jag velade och funderade vidare och någongång i oktober var boxen med programmets produkter plötsligt på väg hem till mig. Någon månad senare, i början av januari, tyckte jag att det var rätt tidpunkt att rensa kroppen från onödig vätska och slaggprodukter. Jag var igång med C9.

Men hur gick det under dessa nio dagar för mig? Vad blev effekterna av C9 på lång sikt för mig? Vad anser jag om C9 i efterhand? Det ska jag berätta för er nu.

Innehållet i boxen, som syns i bakgrunden

Minus med C9
  •  C9-boxen är dyr
  • Ingen nämnvärd långtidseffekt av C9
  • Långa innehållsförteckningar och svåruttalade ingredienser
  • Inget viktminskningsprogram, trots tydliga indikationer
I de blogginlägg jag läst om C9 har alla bloggare skrivit att första och andra dagen av programmet är de värsta på grund av det låga kaloriintaget och vad det för med sig i form av seghet och trötthet. Jag kände absolut inget av något sådant, utan de två fösta dagarna var de allra lättaste under hela programmet. Tredje dagen gick också bra, men efter det gick det bara utför. Jag tampades varje dag efter det av ett himla sug efter både något sött och riktig mat. Därför valde jag att avsluta programmet redan efter åttonde dagen. Jag ville nämligen ha riktig mat och inte längre sörpla i mig aloe vera och den söta, vaniljsmakande proteinshaken dagarna i ända! Som parentes kan nämnas att proteinshaken innehöll sötningsmedel, vilket jag blev förvånad över.

På tredje dagen fick man äta den första riktiga måltiden under de nio dagarna. Denna måltid hade flera bloggare påpekat att smakar så ljuuuvligt gott. Nej, det gjorde det inte. Jag hade snarare problem med att få ätit upp den enormt stora portionen med mat samt hade matkoma reten av kvällen. Det kan nämnas att i instruktionshäftet fanns det olika måltidsförslag och hur mycket man skulle äta av de olika livsmedlen som fanns i en måltid. Resten av veckan led jag tack och lov inte av en lika stor middagskoma som jag hade på tredje dagen. I takt med att programmet framskred blev dessa måltider med riktig mat höjdpunkten på dagen i matväg.

Tredje dagens middag; pasta med kyckling och tomatsås

Den som känner mig vet att jag inte gillar långa innehållsförteckningar med svåruttalade ingredienser på matförpackningar. Det ska vara så ren mat som möjligt och med så lite tillsatser som möjligt. När jag sedan såg innehållsförteckningarna på C9-produkterna blev jag nästan bedrövad. Innehållsförteckningarna var olika långa, men innehöll den ena svåruttalade ingrediensen efter den andra. Jag kände att jag hade behövt kolla upp dessa ingredienser, men jag orkade aldrig. Vem vet vad jag fick i mig för konstigt där?

Jag tror bestämt att jag hade fått bättre resultat om jag hade tränat aktivare under mina åtta dagar med C9. I början gick det dock bra med träningen, men sedan blev det väderomslag och min motivation till uteträning sjönk i takt med temperaturen, som de flesta dagarna låg mellan minus tjugo och trettio grader. Inneträningen led därför lika mycket som uteträningen. Och jag kan konstatera att träna nio dagar i streck inte riktigt är min grej, utan jag behöver någon vilodag däremellan också för att få det att funka. Punkt.

Som en sista grej på minussidan är påståendet om att C9 inte är ett viktminskningsprogram enligt dess förespråkare. Motståndarna hävdar däremot det motsatta. Efter att ha bekantat mig med programmet så håller jag med motståndarna; C9 är ett viktminskningsprogram. Det framgår tydligt på ett indirekt sätt i instruktionshäftet på sidan 1, se citat nedan. Dessutom ingår ett måttband i boxen man får hem och så ska man väga och mäta sig vid start och tre gånger till under de kommande dagarna.

"Du kommer att må bättre och se bättre ut. Du kommer att känna dig lättare och få mer energi i takt med att du bevisar att du kan kontrollera din aptit och ser hur din kropp börjar förändras."

Plus med C9
  • Tydliga instruktioner
  • Minskad saltanvändning
  • Renare, slätare och bättre hy
  • En tankeställare om de egna matvanorna
En av de positiva sakerna med C9 var att instruktionerna för de nio dagarna var tydliga, vilket gjorde dem enkla att följa. Jag som konsument behövde inte fundera så mycket hur jag skulle gå tillväga, utan bara läsa igenom instruktionshäftet, köpa hem det jag behövde och köra igång. Det enda jag saknade var en vegetarisk rätt bland menyförslagen.

Jag fick inga större, positiva långtidseffekter av C9. Det enda som hållit i sig med full kraft är en minskad saltanvändning i vardagen. Man behöver faktiskt inte använda så mycket salt i matlagningen utan kan krydda med annat istället. Delvis tack vare den minskade saltanvändningen under C9 gjorde sig kroppen av med en hel del vätska och jag gick ner något kilo och minskade med någon centimeter på kroppen. Efter avslutat program har vikten gått både upp och ner litegrann, men dock inte ökat till startvikten jag hade innan jag började med C9. Några före- och efterbilder kommer ni dock inte att få se.

Andra positiva effekter med C9 är att jag fått en finare och slätare hy efter avslutat program. Mitt ansikte är inte lika rödblommigt längre på grund av de ärr jag har där. Ärren har blivit aningen svagare och mer hudfärgade än röda och de fåtal finnar jag hade försvann. Detta har hållit i sig ganska bra sedan dess tack vare att jag också rengjort ansiktet regelbundet. Dessutom lämnade det över en del produkter i boxen, vilket innebär att jag kan köra en omgång till av C9 om jag vill. Och det vill jag.

Sammanfattning
Som det redan framkommit blev inte effekten av C9 så stor som jag hade tänkt mig. Jag är trots det nöjd att jag gjorde det, för nu vet jag vad det handlar om. Nästa gång jag gör en detox, efter att jag gjort en till omgång av C9, tänker jag dock göra det på något annat sätt, som också är billigare. För så bra är C9 ändå inte att jag skulle köpa hem en box till.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti