tiistai 8. maaliskuuta 2016

Ärliga listan

Ååh, dessa blogglistor... Häromveckan hittade jag en trevlig en hos bland annat Michaela, Tedags hos Tant Ninette och Drömmar, tankar och fotografier och kände att den vill jag också fylla i. Allt för att råda bot på den eskalerande blogglista-abstinensen, ni vet.

När grät du senast och varför?
Förra veckans måndag grät jag sist. Jag var trött, stressad och irriterad över att tekniken inte ville samarbeta med mig. Jag ville nämligen lämna in en färdig skoluppgift just då och inte sen.


Tre saker du avskyr:
- lakrits och salmiak
- redskapsgymnastik
- att ringa folk jag inte känner eller känner endast litegrann

Hur var du i skolan?
Jag var en riktig medelmåtta. Slutbetygets medeltal i både högstadiet och gymnasiet var cirka 8,3. Men resultatet kom inte gratis, utan jag fick jobba och slita för att komma framåt. Annars var jag introvert och tog minimalt med plats. Dessutom var jag varken intresserad eller orkade engagera mig särskilt mycket i elevkårsverksamhet eller dylikt under min skoltid.

Vad blir du stressad av?
- höga ljud
- för mycket mat i kylskåpet
- oordning
- när folk inte kan hålla tiderna (har jag bokat träff med någon kl. 14.00 ska träffen ske helst redan kl. 13.55)

Tre saker du älskar:
- Stickning, virkning, målning, sömnad...
- Att baka
- Min familj

Hur tror du att andra uppfattar dig?
Tillbakadragen, lugn och positiv skulle jag gissa på.

Hur uppfattar du dig själv?
Positiv, målmedveten, lugn och pålitlig.

En situation som du tycker är jobbig/pinsam:
Jag tänker upprepa mig här, men att ringa folk jag inte känner eller känner endast litegrann är jobbigt. Oftast skjuter jag på samtalet in i det längsta, låter bli att ringa eller mejlar/messar istället. Konstigt nog fixar jag att ringa samtal i jobbsammanhang.

När känner du dig som vackrast? 
En situation då jag känner mig som vackrast är då jag en längre period tagit väl hand om mig själv, det vill säga sovit bra, tränat lagom och ätit hälsosamt. En annan situation då jag känner mig vacker är när jag  gjort mig festfin med en outfit jag känner mig bekväm i samt lagt på en bättre sminkning.

Vad skrattade du senast åt?
I söndags då jag och mamma provade gamla kläder. Vi såg ibland ganska fåniga ut och så fjantade vi oss ännu därtill, vilket gjorde situationen än mer rolig.

Något du funderat mycket över?
- Om regeringens beslut att skära ner studiestödet och totala antalet studiestödsmånader.
- Om framtiden och vad jag vill ha gjort innan möjliga framtida barn kommer in i bilden.

Tre saker du är rädd för?
- Höjder
- Att min familj eller mina vänner ska drabbas av en allvarlig sjukdom eller råka ut för en olycka.
- Ibland är jag också rädd för att det ska spöka i det hus eller den lägenhet jag befinner mig i.

Ett yrke du tror du skulle vara dålig på?
All typ av teknikinriktade yrken, då jag varken är så intresserad av teknik, inte är värst bra på att använda det samt har noll tålamod med det ifall tekniken inte fungerar.  Då skulle jag hellre hämta hammaren och slå sönder den icke fungerande tekniska prylen, trots att det oftast är ett program i prylen som inte fungerar. Men jag kommer varje gång ändå fram till att det inte är ett så smart drag att slå sönder apparaten. Läkare, kirurg eller patolog skulle jag aldrig klara av att jobba som heller.

Slutligen, ett yrke du tror att du skulle vara bra på?
Oj, vad svårt... Typ ett jobb där man behöver ha bra organiseringsförmåga samt någon typ av ledarskapsjobb.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti