torstai 4. helmikuuta 2016

Januari - Hur gick det?

De senaste åren har jag strax efter nyår delat med mig av mina mål för det kommande året i bloggen samt vid årets slut sammanfattat hur det gått. Varje år har jag också tänkt att jag mellan dessa två inlägg regelbundet ska uppdatera bloggen om hur det framskrider med målen, men lika vackert som jag tänkt tanken har den lika vackert också glömts bort. Året 2016 tänker jag dock inte glömma bort dessa mellanrapporter och därför kommer jag att efter varje månads slut skriva en sammanfattning om hur det gått med målen och vilka tankar dessa har väckt hos mig. Jag tänker dock inte skriva om alla mål varje gång, utan om det som varit mest relevant den gångna månaden. Därför är det hög tid att nu sammanfatta januarimånads måltankar. Vill du läsa inlägget med alla mina mål för 2016? Då ska du klicka här för att ta dig till den uppdateringen!

Jag tänkte ta och börja med en kort summering över några av mina handarbetsprojekt, varav jag fick klart ett efter mycket möda och besvär samt kom framåt på två. Det jag fick klart var en väst av virkade mormorsrutor, men om jag ska vara ärlig var det nära till hands att projektet överhuvudtaget inte skulle ha sett dagens ljus som ett färdigt arbete. Jag tappade nämligen tålamodet ett par gånger och var nära att bränna upp hela skiten, men tog mitt förnuft till fånga, pausade och fortsatte när jag tänkt över saken. Jag blev någorlunda nöjd med min väst, men kunde ha använt mig att ett tunnare garn än jag gjorde för att få västen att sitta ännu bättre på mig än vad den slutligen gjorde.

De projekt jag kom framåt på var en stickad halsduk och en stickad mössa, vilka jag inte kom ihåg att skriva upp på min lista över halvfärdiga arbeten i det länkade inlägget ovan. Dessa stickade alster skulle egentligen bli till julklappar, men jag hann aldrig få dem klart. Därför blir de till födelsedagspresenter istället och för att alstren ska hinna fram i tid med posten till födelsedagsbarnet ska de vara färdigstickade inom februarimånad. Häromveckan insåg jag också att jag i mitt klädskåp har fyra olika tyger, som bara väntar på att bli använda till olika arbeten. Dessa tyger ska användas till två par mjukisbyxor, en huvtröja, en handväska samt fruktpåsar att ta med till matbutiken. Hur gick det här till liksom? Jag skulle ju inte införskaffa nya projekt eller material till projekt innan jag fått klart föregående arbete...

Västen klar! (behöver dock pressas ännu)

Under januarimånad har jag även jobbat på att minska användningen av sociala medier (facebook, instagram, spotify, läsa bloggar). Det samma gäller för spelandet av telefonspel i och med att jag stört mig på att jag lagt ner för mycket tid på dessa element. Jag har kommit en bra bit på vägen under årets första månad, men har ändå en del att jobba på ännu innan jag är i mål. Trots det har jag redan nu varit mycket lugnare inombords istället för rastlös av att hela tiden behöva kolla upp något på telefonen. Facebook har chekats av 1-2 ggr/dag och instagram cirka 3 gånger under hela månaden. Vad gäller att läsa bloggar har jag även minskat på det och läser nu mestadels samma bloggar dag efter dag istället för att söka efter intressanta blogginlägg via facebookgruppen Finlandssvenska bloggare. Telefonspelandet kunde jag minka på ännu mera, men tids nog fixar sig även det. Februari månads utmaning blir därför att ytterligare minska på användningen av ovannämnda ting där jag anser att det behövs.

Januari har också präglats av tankar kring hälsa och välmående samt de mål jag satt upp där. Det känns som om jag under januari ätit kött i mängd och massor, så ingen strikt vegetarisk kost här inte. Å andra sidan kan det bara bli bättre härefter.  Socker har jag också fått i mig mer än nödvändigt, men ändå tänkt till flera gånger hur jag kan minska på min sockerkonsumtion samt om jag faktiskt behöver äta en sötad produkt när jag är på väg att göra det. Träningen däremot går bättre än på länge och jag har hittat ny motivation att få träningen till en del av min vardag. Mitt mål just nu är att träna 2-4 ggr/vecka beroende på min övriga tidtabell. Sist och slutligen har jag börjat slappna av mer och mer i sociala situationer och ta det som det kommer. Ångesten över okontrollerade sociala situationer har därmed minskat drastiskt, vilket är riktigt skönt.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti