torstai 18. helmikuuta 2016

Att gå "all in" i år

"Jaha, då var vi här igen då", tänkte jag förra veckan. "Sen som vanligt med förslagen. Ska jag skita i det i år igen eller ska jag bara ta en senare start?" Jag valde det senare alternativet med att ta en sen start, som föregicks av grundligt övervägande.

Jag syftar förstås på den årliga, 40 dagar långa fastan inför påsk. År efter år har jag nämligen tänkt delta, men det har inte blivit av då jag alltid varit så sentänkt med saken. Även i år var jag sentänkt, men valde ändå att hoppa på tåget om än senare än andra. Jag var ju först tvungen att fundera ut vad jag skulle fasta ifrån. Slutligen valde jag att under de kommande veckorna avstå från allt som heter telefonspelande samt sockerintag i form av sötsaker som ett led i mina nyårsmål för 2016.

Telefonspelsfastan inledde jag för snart en vecka sedan medan sockerfastan inleddes för någon dag sedan. Än så länge har både gått bra, trots att det kräver en omställning på hjärnkontoret. Det jag förbryllats mest över med telefonspelsfastan är vad jag ska göra med den tid som blir över nu när jag inte spelar på telefonen. Telefonspelandet har nämligen ofta fungerat för mig som en form av pausunderhållning i  skolarbetet hemma. Därför har jag försökt lista andra saker jag kan ha som tidsfördriv under mina korta pauser i skolarbetet:
  • pausgymnastik
  • sticka/virka/brodera
  • tömma diskskåpet/ordna i lägenheten/andra hemmasysslor
  • skicka mejl/kolla kursschemat/annat skolrelaterat som görs snabbt
Sockerfastan har också gått förvånansvärt bra så länge jag tar en dag i taget. Det har dock hänt att jag ett par gånger varit fem före att köpa en chokladstång eller bulle i och med att jag ansett att situationen "krävt" det. Men jag har i sista stund intalat mig själv att inte behöver extra socker i min kost.

Jag märker att sådana här beslut kräver i början medvetna val, som görs med tid och eftertanke samt som man sedan också håller fast vid hur jobbigt det än känns. Annars är det så lätt att falla tillbaka i gamla vanor och beteenden, i alla fall för mig. Men det sägs att en genomförd förändring borde bli lättare efter någon vecka och jag hoppas att det är så för mig också, för jag tänker hålla fast vid fastan detta år då jag för en gångs skull tagit beslutet att gå "all in" med det.

Någon annan som fastar och från vad i så fall?

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti