maanantai 4. tammikuuta 2016

Tankar inför 2015 sammanfattning

I början av 2015 skrev jag ner mina mål och visioner för det kommande året i ett eget inlägg. I dagarna tog jag och läste genom det inlägget för att se vilka av målen jag uppnått och vilka inte. Målen var rätt många, vilket innebär att alla inte uppfyllts, men tillräckligt många ändå för att jag ska vara nöjd. Därför tänkte jag nu ta och sammanfatta en gång till det gångna året 2015, men ur en lite annan synvinkel än vad jag gjorde i denna årsresumé. Det blir en sammanfattning av 2015 års mål i punktform, där en grön punkt innebär att målet är uppnått och en röd att målet inte är uppnått. Därefter ger jag en kommenterar jag hur det gått på ett allmänt plan. Jag kategoriserar också målen på samma sätt som jag gjorde i det ursprungliga inlägget.

Fysisk hälsa.
- äta mera frukt och grönt
- använda rena råvaror i min matlagning
- undvika hel- och halvfabrikat i mån av möjlighet
- undvika läsk och alkohol i mån av möjlighet
- eliminera vitt mjöl och socker ur kosten i minst en månads tid
- äta mellanmål dagligen
- träna regelbundet och varierat
- vardagsmotionera mera

Under året 2015 ville jag helt enkelt börja leva sundare och bli mera kroppsnöjd och det måste jag säga att jag lyckats rätt bra med. Visst kan jag bli ännu hälsosammare om jag vill och det vill jag, men jag har redan kommit en bra bit på vägen mot ett hälsosammare liv. Speciellt under andra halvan av 2015 har jag hittat en väg som passar mig och som jag tänker fortsätta vandra längs. Mera om detta kommer i ett skilt inlägg.

Psykisk hälsa.
- skriva dagbok varje dag
- utföra morgonyoga varje morgon
- träna mentalt

Inför 2015 var mina mål för den psykiska hälsan tre och det är endast ett jag klarat av att hålla och det var att börja träna mentalt. Slutligen blev det inte på det sätt jag hade tänkt mig, men jag har ändå fått mycket utav det sätt jag tränat mentalt. Själv märker jag att jag idag är mycket tryggare i mig själv samt positivare än vad jag var för ett år sedan och det är jag tacksam över. Därför behöver jag inte ta någon stress över att inte alla målen i denna kategori uppnåddes iom att jag ändå fått ut mycket av det sista målet.

Avklara projekt.
- Halvfärdiga arbeten från då jag bodde på Åland (olja in smörkniven, sleven och krympburken, sy klart några väskor, måla betongkrukor)
- Virka dynvar
- Sticka mössa
- Sy sängöverkast --> detta projekt skippades iom att jag insåg att jag inte behövde ett nytt sängöverkast
- Sy klänning
- Renskriva matrecept och mappa dem
- Skrivprojekt
- Sticka om sockorna mamma fick till julklapp 2014 --> dessa sockor stickades om, men inte av mig
- Sticka vantar
- Sticka eller virka något av restgarner
- Sy jeans
- Sy nya dynvar till mina soffdynor --> projektet skippades iom att de jag hade var helt okej och i höst har jag inte ens haft någon soffa i lägenheten och inga soffdynor heller
- Gipsprojekt
- Korsstygnsarbete med något citat att ha i hallen i lägenheten
 
Här ovanför är alla halvfärdiga arbeten samt idéer på nya projekt, som jag listade ifjol. Jag kan konstatera att de flesta arbetena har blivit avklarade, några blivit ogjorda samt att några inte var relevanta när allt kom omkring. Dessutom har jag hunnit med några privata projekt till under året, bland annat två t-sjortor och sex virkade pannlappar, och förstås alla syprojekt jag gjort i skolan. Mitt handarbetsår har med andra ord varit riktigt bra, medan jag kunde skärpa mig med mina skrivprojekt för att få dem avslutat någon gång. De arbeten som inte blev klara från listan ovan följer med på 2016 års avklara projekt-lista tillsammans med en del andra arbeten.
 
Bloggen.
- utveckla bloggen layoutmässigt
- utveckla bloggen innehållsmässigt
- mera bilder
- ökat läsarantal
 --> de tre sista punkterna har jag uppnått delvis
 
Under det gångna året ville jag utveckla bloggen på många sätt och det enda målet jag uppnådde helt var att utveckla den layoutmässigt. Idag är jag nöjd med hur min blogg ser ut, trots att små förändringar kan ske nu som då för att fräsha upp dess utseende.Därmed kommer inga större utseendeförändringar heller att ske under det kommande året 2016 vad jag i dagsläget har funderat på. Den innehållsmässiga utvecklingen har gått upp och ner, men jag har fått grepp om hur ett bra inlägg ska skrivas genom att följa med bloggens statistik regelbundet. Vad gäller fler bilder på bloggen kan jag konstatera att de har blivit flera, men hur det blir i framtiden med mängden bilder återstår att se. Läsarantalet har gått upp och ner under året och jag har konstaterat att desto flitigare jag är att blogga, desto fler tittar även in.

Prova något nytt.
- besökt Kökar, Sottunga och Föglö
- gjort en långcykling (54 km under mitt Föglöbesök)
- vandrat i Lappland (lägerskolveckan i Äkäslompolo)
- besökt massören
- blivit halvtids-vegetarian
- beställt hem C9-boxen

När jag satte mig ner och funderade på denna punkt kom jag först inte på en enda sak, som jag skulle ha provat på och som var nytt under året. Men efter en stunds fundering kom jag på fler och fler saker jag faktiskt testat på och som varit nytt. Listan ovan kunde fyllas på med några punkter till, men jag låter bli i och med att de resterande punkterna blir för privata att skriva ut på bloggen. Flera av punkterna, speciellt de tre första, har jag växt så otroligt mycket av mentalt, när jag sett att jag faktiskt klarar av sådant jag först inte trodde var möjligt. Därmed kan jag konstatera att det skadar inte att utmana sig själv ibland och att jag klarat av detta nyårslöfte galant.

Sammanfattning.
När jag tittar tillbaka på 2015 på detta sätt kan jag konstatera att det varit ett riktigt bra år, som bjudit på en hel del. Skolan har tagit mycket av min tid samtidigt som jag ändå hunnit med annat också. I efterhand kan jag även konstatera att alla framgångar och motgångar under året har stärkt mig och jag kan inte vara annat än tacksam över allt. Bakom allt ligger förstås en hel del jobb och slit samt en stor vilja att komma framåt i livet. Och envis som jag är tänker jag förstås fortsätta i samma stil det kommande året...
 
- Matilda 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti