torstai 28. tammikuuta 2016

Planering av plagget

Det är ett tag sedan jag sist skrev något om Fria former-projektet och hur det framskrider. Framåt har jag i alla fall kommit, men tappat räkningen om vad som blivit gjort vilken lektion. Å andra sidan är inte det viktigaste att kategorisera dessa blogginlägg enligt lektion, utan snarare enligt arbetssteg så att varje inlägg behandlar ett sådant moment.

Jag avslutade förra inlägget med att konstatera att jag till följande lektion skulle ha bestämt vad jag ville sy för plagg samt ha införskaffat materialet. Det blev slutligen en väst med foder för min del och materialet hittade jag på Röda Korsets loppis här i Vasa. Hem kom jag med ett par byxor i något ylleliknande material samt en skjorta i "vanligt" skjorttyg. Byxorna kommer att användas till västens ytterdelar och skjortan blir till foder. Materialet kom jag att betala 3,50€ för.

Byxorna
Skjortan

När materialet var köpt var det dags att sätta mig ner och skissa på min väst för att ha en plan att utgå från samt sprätta isär byxans och skjortans alla delar från varandra. Att sprätta tar tid, men det görs för att i tillklippningsskedet av mönsterdelarna i tyg kunna använda det uppsprättade plaggets sömsmåner till godo. Ett plaggs delar är i slutändan inte så stora och därför tas varje centimeter av plagget till vara. Skulle man klippa upp sömmarna istället för att sprätta dem är det därför inte alltid säkert att materialet räcker till, vilket det kanske skulle ha gjort om man sprättat.

Min skiss kom att se ut på följande sätt. Det blir med knappar framtill för att kunna stänga samt öppna upp västen. Halsringningen har formen av ett V och så blir det prinsesskärning både fram- och baktill. Att skissa upp västen underlättar det fortsatta arbetet både för mig och för mitt par Antonia, som sedan kommer att sy plagget. Tack vare min skiss har vi en gemensam bild av hur jag tänkt att västen ska bli och kan utgående från planen diskutera olika alternativ, problem och lösningar som kommer upp under det fortsatta arbetets gång.



Utgående från min skiss samt den formade plaggdelen ("halvplagget") började jag och Antonia konstruera mönster till västen. Steg ett var att jag fick ta på mig den formade plaggdelen och Antonia ritade in de ändringar som behövdes för att få "halvplagget" att motsvara min skiss i så stor utsträckning som möjligt. Sedan bytte vi roller och gjorde samma sak med hennes formade plagg.


Bilden ovan och nedan visar mitt formade plagg ur ett helhetsperspektiv. De är tagna i samband med att jag och  mitt par ritade in de ändringar som skulle göras för att få det rosa plagget på bilden att i slutändan bli ett tvådimensionellt mönster.



Pilarna på den nedersta bilden visar några av de ändringar och markeringar som gjordes på mitt formade plagg. Här kan man se hur halsringningen V-formats samt att en MF-markering gjorts. MF står för mittfram och har gjorts för att åtskilja framstycket från bakstycket och sidstyckena, som kom till i och med prinsesskärningarna. Till näst blir det att, utgående från det formade plagget, klippa och forma ett tvådimensionellt mönster. Hur det går till tar jag upp i nästa inlägg.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti